De første elever til lab-undervisning i LIFE Campus

24.09.2021

Tirsdag den 21. september kunne vi for første gang åbne dørene for elever, der skulle undervises i de helt nye højteknologiske laboratorier i LIFE Campus i Lyngby. Her kan du læse mere om den gode dag.

Hvordan kan enzymer erstatte kemikalier i industrien? Det er den virkelighedsnære problemstilling, som 40 elever fra 6. klasse på Kvikmarkens Privatskole i Gladsaxe undersøgte, da de som de allerførste elever besøgte LIFE Campus, hvor de arbejdede med undervisningsforløbet Enzymjagten.

”LIFE Campus er et helt nyt naturfagligt læringscenter, hvor der er højteknologiske undervisningslaboratorier målrettet specielt til børn og unge. Eleverne fra Kvikmarkens Privatskole er de første, der har arbejdet eksperimenterede i de nye undervisningslaboratorier. Med Enzymjagten har eleverne undersøgt de problemstillinger, som forskerne hos vores samarbejdspartner Novozymes dagligt arbejder på at løse i deres laboratorier,” siger Christine Antorini, adm. direktør i LIFE Fonden.

Undervisningsforløbet Enzymjagten, som de to 6. klasser fra Kvikmarkens Privatskole i Gladsaxe har arbejdet med i laboratorierne, er udviklet i samarbejde med Novozymes og refererer til FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling #12 ”Ansvarlig forbrug og produktion”.

I forløbet har eleverne været ude i naturen og finde svampesporer, de har lært at skelne mellem forskellige svampe og deres strukturer, og de har lært, hvordan forskellige variabler som temperatur, mængde og vasketid påvirker vaskemidlets effektivitet. Inden laboratoriebesøget har klasserne arbejdet med undervisningsforløbet via materialer i et LIFE Kit og øvelser på den digitale platform MY:LIFE på skolen.

”Det har været spændende og inspirerende at arbejde med Enzymjagten – både i undervisningen på skolen og i laboratorierne på LIFE Campus. Eleverne synes det har været sjovt, og især det at arbejde med en helt konkret problemstilling har fungeret godt,” siger Tyge Andersen, Natur/teknologi-lærer på Kvikmarkens Privatskole.

Laboratorieundervisning i LIFE Campus er en del af undervisningsinitiativet LIFE. I år vil 1.300 klasse på knap 400 skoler i hele landet arbejde med undervisningsforløb fra LIFE. Cirka 150 klasser vil afslutte undervisningsforløbet med et besøg i et laboratorie – enten i det nye LIFE Campus i Lyngby eller i et af LIFE Mobil Labs, der kommer ud på skolerne.

Efter en god premiere er vi nu klar til at byde tusindvis af elever velkommen de næste mange år. Hvis du har lyst til at læse mere om vores LIFE Campus, kan du gøre det her. Du kan også booke et at vores LIFE Forløb, ved at klikke dig ind her.

Om LIFE Campus

  • LIFE Campus er LIFE Fondens hovedsæde i Lyngby
  • LIFE Campus huser fem laboratorier, og på sigt åbnes to speciallaboratorier.
  • I LIFE Campus undervises eleverne i laboratorier opkaldt efter danske og internationale videnskabskvinder og -mænd;
    • Lehmann, Inge (1888-1993), dansk seismolog
    • Bohr, Niels (1885-1962), dansk fysiker
    • Curie, Marie (1867-1934), polskfødt fransk kemiker og fysiker
    • Franklin, Rosalind (1920-1958), engelsk kemiker
    • Doudna, Jennifer (1964-), amerikansk biokemiker
  • LIFE Campus er kendetegnet ved facaden med 96 massive egetræssøjler, hvoraf 12 af dem er formet som en vifte over hovedindgangen.
  • Ved LIFE Campus er der installeret to værker af den danske, verdensberømte kunstner Jeppe Hein.
  • I samarbejde med Københavns Universitet bliver der til efteråret anlagt et LIFE Arboret med 22 forskellige træer fra den danske flora og et LIFE Pomet med 42 forskellige danske æbletræer.
  • Det 5.400 m2 store LIFE Campus er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter og opført under bygherrerådgivning fra Rambøll.