ELEVER FRA MIDDELFART INDTAGER NYT LABORATORIUM I ODENSE

.
.
.
.

I den kolde decemberjord 2022 tog vi det første spadestik til det byggeri, der nu står færdigt som LIFE Lab Syddanmark i Odense. I det nye laboratorium kan skoleelever fra hele Region Syddanmark arbejde eksperimenterende med de naturvidenskabelige undervisningsforløb, som vi udvikler og tilbyder undervisning i. Og det er præcis dét eleverne fra 8.a på Østre Skole i Middelfart kan se frem til i dag. De skal arbejde med labforløbet WeGrow, og klassens geografi- og dansklærer Morten Kjær Buhl har set frem til besøget:  

 

“Jeg har fortalt klassen, at de er nogle af de første elever til at komme i laboratoriet, og derfor har de været spændte på at komme. Laboratoriet er jo også en kontrast til de vante faglokaler, og hver gang vi kan komme ud ad døren og opleve noget nyt, så slår vi til.”    

 

Forinden besøget i LIFE Lab Syddanmark har 8.a arbejdet med WeGrow i klassen. I biologi, fysik/kemi og geografi har de set på udfordringen med at brødføde en voksende befolkning på en bæredygtig måde ved hjælp af naturlige mikroorganismer. I dag skal eleverne så arbejde med forløbets overbygning i laboratoriet og blandt andet bygge deres eget vandingsanlæg med hjælp fra micro:bit og undersøge mikroorganismer i jorden via mikroskoper og stereolupper. Det hele foregår med kyndig vejledning fra vores undervisningsteam i Syddanmark, der i dag består af Sanne Regitze Balslev og Morten Bundgaard Jensen. Vi fangede Sanne lige inden undervisningsstart:  

 

“Det er jo en spændende dag. Udover at være min første undervisningsdag i LIFE-regi, er det også første gang, vi kører WeGrow-labforløbet her i laboratoriet  så vi skal lige have afklaret, hvem af Morten og mig, der tager hvilke dele af undervisningen. Men det skal nok blive rigtig godt,” siger Sanne og smiler.  

.
.
.
.
.

MODERNE TEKNOLOGI OG BAKTERIEVÆKST 

Der er ikke tid til mere hyggesnak, for Sanne skal lige ind og sikre sig, at alt er gjort klar til første halvdel af undervisningsdagen. Her står den blandt andet på undersøgelse af betingelser for bakteriers vækst, hvor eleverne skal bruge et spektrofotometer til at måle mængden af bakterier i en jordprøve. De har tidligere lært, at rhizobiabakterier kan være med til at øge eksempelvis sojaplantens vækst, men nu skal de undersøge E. colibakterier og finde ud af hvilken variabel, der har størst indflydelse på bakteriernes vækst. Er det temperatur, lys, sukker? Det er op til eleverne at vælge en variabel, opstille en hypotese og foretage en startmåling. Efter introduktionen er 8.a hurtigt ude af starthullerne. De virker allerede til at være hjemmevante i laboratoriet og går straks i gang med at finde det nødvendige laboratorieudstyr frem.  

 

Efter godt og vel en halv time er det tid til at lade bakterierne passe sig selv. Nu skal eleverne finde sig til rette foran laboratoriets mikroskoper, stereolupper og micro:bits. Halvdelen af klassen skal til at undersøge, hvordan mikroorganismer ser ud i jorden, og hvilken rolle de spiller i nitrogens kredsløb. Eleverne skal beskrive, hvad de ser, og komme med bud på mikroorganismers betydning for planters vækst. Den anden halvdel skal kode micro:bits, så de ved hjælp at sensorteknologi kan skabe et automatiseret vandingsanlæg. Efter en times grundige observationer gennem mikroskoperne og koncentreret programmering, er det blevet tid til frokostpause – inden grupperne bytter rundt. Vi fangede Benjamin fra 8.a i pausen, for at høre om hans oplevelse indtil videre: 

.
.

Benjamin, 8.a, Østre Skole, Middelfart

“Teknologien er anderledes end på skolen, og vi får lov til at lave nogle forsøg, som vi ikke normalt gør. Jeg kan godt lide at have ting i hænderne og prøve mig frem – og det har der været masser af indtil videre,” siger Benjamin begejstret.

OVERRASKENDE RESULTATER 

Alle elever har nu været rundt om begge af dagens primære undervisningsaktiviteter, og det er tid til at runde af. Men først skal vi lige vende tilbage til dagens udgangspunkt – bakterierne. Elevernes bakterieprøver som de startede ud med at undersøge, har nu stået i ca. 3. timer. Det er tid til at foretage en slutmåling og se, om hypoteserne holdt stik. Og det er eleverne lidt uenige om:  

 

"Vores resultater passer slet ikke med vores hypotese. Det hjalp ikke at tilføje mere sukker til bakterierne – faktisk slog det dem nærmest ihjel!"

 

"Vi forventede, af der ville komme flere bakterier, hvis vi puttede prøven i varmeskab, og det holdt ret godt. Der kom faktisk flere bakterier. Men vores kontrolprøve som bare har stået ude på bordet steg med næsten lige så meget – så det er ret underligt."

 

Vores undervisere Sanne og Morten synes også, det hele virker lidt underligt – har der måske været en fejl med spektrofotometret? For eleverne burde have ret på papiret. 

 

Mens eleverne taler i fællesskab om deres resultater, spørger vi deres geografilærer Morten Kjær Buhl, hvad han synes om dagens laboratoriebesøg:   

  

“Måden eleverne har interageret med undervisningen i dag og været aktivt deltagende, har været virkelig dejligt at se. Selv de elever, der normalt er tilbageholdende, har været på banen. Det er en win-win for alle, at undervisningen og rammerne er så gode, som de er. Det har virkelig været en stor fornøjelse at være på besøg!” 

 

Både 8.a og vores undervisere bliver efter en længere gennemgang enige om, at nogle gange, så får vi nogle mærkelige resultater – men det vigtigste i naturvidenskab er jo heller ikke resultatet, men at vi kan forklare processen dertil.  

.
.
.
.
.

FAKTA OM LIFE LAB SYDDANMARK 

LIFE Lab Syddanmark er LIFE Fondens første regionale undervisningslaboratorium, placeret lige ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole på Niels Bohrs Alle i Odense. I laboratoriet kan skoleelever fra hele Region Syddanmark eksperimentere med LIFE Forløb og arbejde undersøgelsesbaseret med de samme metoder og højteknologiske udstyr som forskere i internationale virksomheder, samtidig med at det kan benyttes som læringslaboratorium for studerende på UCL.  

 

Skoleklasser kan besøge laboratoriet og arbejde med fire forskellige labforløb: Enzymjagten Lab (6. klasse), Plastmissionen Lab (7. klasse), WeGrow Lab (8. klasse) og Turbovækst Lab (9. klasse). Undervisningen i LIFE Lab Syddanmark varer fem timer og varetages af LIFE-undervisere i samarbejde med klassens naturfagslærer. Forinden et besøg i LIFE Lab Syddanmark er det et krav, at klassen har arbejdet med og gennemført et af de fire forudgående forløb med et LIFE Kit på skolen. 

 
 

SÅDAN KAN DU BESØGE DET NYE LABORATORIUM 

Du kan som naturfagslærer allerede nu gå ind og booke et besøg i det regionale laboratorium, når du samtidig booker et af de ovenstående fire undervisningsforløb. Du skal blot klikke ind på dit ønskede forløb, og derefter klikke på den lyseblå book-knap. Find forløbene her.