VIL DU MED PÅ EN MISSION?

.

BÆREDYGTIG PLASTPRODUKTION 


Kig omkring dig. Hvor mange ting kan du få øje på, som er lavet af plast? Det er sikkert mange, men huskede du at tælle skosåler, t-shirts og din mobiltelefon med? Mennesker anvender dagligt produkter af plast overalt på jorden, fordi plast har mange gode egenskaber. Men plast produceres i store mængder og kan være svært at nedbryde, hvilket kan være til stor belastning for miljøet og klimaet.  

 

 

Ovenstående er samfundsudfordringen, der ligger til grund for det nye undervisningsforløb Plastmissionen til 7. klasse i fysik/kemi, biologi og geografi, der kan bookes lige her. I Plastmissionen skal elever arbejde med mere bæredygtig plastproduktion, hvor de træder ind i rollen som plastproducenter i den fiktive mobilcovervirksomhed CoverIt. Gennem et videoopkald fra virksomhedens direktør bliver eleverne sat på en udfordrende mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig. Gennem egne undersøgelser og ved brug af plastgenstande fra industrien, stresstests, dilemmakort, animationsfilm og digitale værktøjer kortlægger eleverne deres mobilcovers livscyklus og kommer med alternative løsninger til en mere bæredygtig produktion.  

.
.
.
.


VARIGHED, FAG OG SAMARBEJDE 


Plastmissionen er et tværfagligt forløb, der strækker sig over fire uger fordelt på 24 lektioner i fagene fysik/kemi, biologi og geografi. Vælger du at fordele de 24 lektioner på mindre end fire uger, skal du være opmærksom på, at nogle af aktiviteterne består af flere dele, hvor det kræves, at der går en uge mellem delene for at eleverne kan få de bedste resultater.   

 

Plastmissionen er udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen, der både har bidraget med faglig sparring om kvalitetssikring af plast og givet et indblik i metoder fra LEGO Koncernens egen kvalitetssikring og materialeudvikling. Derudover vil LEGO Koncernen levere de plastemner, som indgår i selve undervisningsforløbet, hvor eleverne skal lave deres egen kvalitetssikring af plast. Hvis du vil vide mere om samarbejdet med LEGO Koncernen, kan du med fordel læse denne artikel. Desuden har vi samarbejdet med Plastindustrien og DTU, der har bidraget med faglig sparring og viden. 

.
.
.
.


MY:LIFE OG LIFE KIT 


Efter du har booket Plastmissionen her på LIFE.dk, vil du få leveret et LIFE Kit direkte til din skole. I LIFE Kittet er der materialer til brug i undervisningen. Sideløbende skal du og din klasse benytte vores digitale platform MY:LIFE, der indeholder digitale undervisningsmaterialer og lærervejledninger til forløbet. For at komme i gang med MY:LIFE skal din skole godkende en databehandleraftale med LIFE Fonden og acceptere vores vilkår for bevillinger. Dette får du mere at vide om, når du booker forløbet.  

 

 

NATURFAGLIGE KOMPETENCER OG VERDENSMÅL 


I Plastmissionen arbejder eleverne med alle fire naturfaglige kompetencer: undersøgelseskompetencen, modelleringskompetencen, perspektiveringskompetencen og kommunikationskompetencen. Forløbet har særlig vægt på undersøgelseskompetencen og perspektiveringskompetencen. Alle LIFE Forløb tager udgangspunkt i mindst ét af FN’s 17 verdensmål. I Plastmissionen tages der udgangspunkt i FN's verdensmål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion. 

 

 

SÅDAN BOOKER DU 


Du kan booke Plastmissionen helt gratis her på LIFE.dk. På forløbssiden klikker du blot på “Book Plastmissionen”, og herefter bliver du taget videre til bookingsystemet. Hvis du ikke har booket noget hos os før, skal du oprette en profil. Hvis du vil have en guide til at booke vores LIFE Forløb, skal du blot klikke her.  

BOOK ET LIFE FORLØB

Mikrosafari

Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Tag på Mikrosafari med dine elever i 1. og 2. klasse i faget natur/teknologi.

12
Lektioner
6
Uger

SOLSTRØM

Robotstøvsugere, el-løbehjul og smartphones. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad der bruger elektricitet i deres hverdag og bygge simple elektriske kredsløb. Eleverne kommer i forløbet også til at undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle i en lampe, og hvornår en solcelle virker bedst.

8
Lektioner
4
Uger

Autopilot

Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?

14
Lektioner
3
Uger

Enzymjagten

Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal eleverne nu på jagt efter nye enzymer!

13
Lektioner
5
Uger

Plastmissionen

I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig!

24
Lektioner
4
Uger

WeGrow

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Prøv dette tværfaglige forløb målrettet 8. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi.

25
Lektioner
5
Uger

Kræftens Gåde

Kræft er en kompleks sygdom. Vi skal blive klogere på mekanismerne bag kræft, og hvordan sygdommen opstår, udvikler og spreder sig. Det skal elever i 8. og 9. klasse undersøge i dette tværfaglige undervisningsforløb.

16
Lektioner
3
Uger

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

25
Lektioner
5
Uger

TasteMaster

Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.

8
Lektioner
4
Uger

EXTRACTORS

Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.

Hjerteblod

Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal du og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.

Fight the Bite

Hvert år bliver 2.7 millioner mennesker forgiftet af slanger. 100.000 af dem dør af det, og for mange flere får det alvorlige konsekvenser. I Fight the Bite skal eleverne undersøge, hvordan antistoffer kan bruges til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.

Vandkamp

Menneskeskabte klimaændringer er en global udfordring. I Danmark er der et behov for at identificere oversvømmelsesrisiko og prioritere klimatilpasningsindsatser. I Vandkamp skal eleverne bruge klimamodeller og feltarbejde til at undersøge behovene for klimatilpasning i deres lokalområde.