Undervisnings­forløb
3. KLASSE
NATUR/TEKNOLOGI
8 LEKTIONER
SOLSTRØM
Robotstøvsugere, el-løbehjul og smartphones. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad der bruger elektricitet i deres hverdag og bygge simple elektriske kredsløb. Eleverne kommer i forløbet også til at undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle i en lampe, og hvornår en solcelle virker bedst.
4. klasse
NATUR/TEKNOLOGI
1 DAGS UNDERVISNING
Kup Under Lup
Der er sket et kup hos LIFE. Værdifulde dokumenter af den danske forsker Inge Lehmann er stjålet. I Kup Under Lup skal eleverne efterforske spor fra kuppet. Igennem en række naturvidenskabelige undersøgelser skal de finde beviser og svare på spørgsmålene: Hvem er gerningspersonen, og hvordan kan de bevise det?
5. KLASSE
NATUR/TEKNOLOGI
MATEMATIK
14 LEKTIONER
5. KLASSE
6. KLASSE
MADKUNDSKAB
8 LEKTIONER
KNIVSKARP
Kan du lide gulerødder med parmesan? Vi skal spise mere grønt, men hvordan får vi grøntsager til at smage så godt, at vi vælger dem oftere? I Knivskarp skal eleverne eksperimentere og smage sig frem til lækre retter. Skolekøkkenet forvandles til et madlaboratorie, når eleverne knækker koden til at få mere grønt på tallerkenen.
6. KLASSE
NATUR/TEKNOLOGI
13 LEKTIONER
9. klasse
Biologi
Fysik/kemi
Geografi
25 LEKTIONER
Turbovækst
Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.
10. KLASSE
FYSIK/KEMI
8-12 LEKTIONER
TasteMaster
Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.
STX
HTX
SAMFUNDSFAG A & B
3 MODULER A 90 MIN.
BLACK BOX
AI-systemer bliver stadigt mere udbredt i samfundet. Men hvordan påvirker det vores tillid til offentlige institutioner, når AI-systemer flytter ind? Falder tilliden til fx sundhedssystemet eller skattesystemet, hvis det er et AI-system, der har stillet diagnosen eller beregnet din skat? Eller kan det ligefrem få tilliden til at stige?
STX
HTX
KEMI B
3 MODULER A 90 MIN.
EXTRACTORS
Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.
STX
HTX
BIOLOGI B
3 MODULER A 90 MIN.
STX
HTX
Idræt B og biologi A/B
1 dags undervisning
Hjerteblod
Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal du og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.
STX
HTX
FYSIK B
3-4 MODULER A CA. 90 MIN.
UNBREAKABLE
Du kan beskytte statshemmeligheder. Eller skjule kriminelle aktiviteter. Hvis du har en ubrydelig kode. Sikker kommunikation er nødvendigt for at kunne leve trygt i et højt digitaliseret samfund som det danske. Men i fremtiden vil nye teknologier udfordre vores muligheder for sikker kommunikation. Vil kvantekommunikation skabe kommunikation, der ikke kan aflyttes? Og skal alle have adgang til den?