.

AUTOPILOT

Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?

  • Gratis for alle skoler i hele landet
  • Stort fokus på teknologiforståelse
  • Eleverne skal kode robotter - medfølger i LIFE Kit

Hvad er et LIFE Forløb?

Et LIFE Forløb er et undervisningsforløb. I Autopilot får du leveret et LIFE Kit med materialer, der bruges i sammenspil med vores digitale undervisningsplatform.

Hvad er et LIFE Forløb?

Hvilke fag og klasser?

For 5. klasser i fagene natur/teknologi og matematik med afsæt i teknologiforståelse.

Hvilke fag og klasser?

Hvor mange lektioner?

Autopilot har en varighed på 3 uger fordelt på 14 lektioner.

Hvor mange lektioner?

Hvilket verdensmål?

Autopilot tager afsæt i FN's verdensmål nr. 11, der handler om bæredygtige byer og lokalsamfund.

Hvilket verdensmål?

Samarbejdspartner

Autopilot er udviklet i samarbejde med forskere fra DTU Management - Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.

Samarbejdspartner

BYOD - Bring your own device

For at gennemfører dette forløb skal eleverne bruger deres egne telefoner, alternativt skolens iPad. Derudover skal eleverne også bruge en computer til at kode forløbets robotter med.

BYOD - Bring your own device

KORT OM AUTOPILOT

Trængsel og trafikuheld er hverdag i mange store byer i dag. I 2050 vil to tredjedele af jordens befolkning bo i et byområde. Det kommer til at presse byernes transportsystemer og vil føre til mere trængsel og dårligere trafiksikkerhed, hvis vi ikke finder på nye løsninger.  

I Autopilot til 5. klasse skal eleverne undersøge, om selvkørende biler kan være en del af løsningen. Eleverne skal hjælpe borgmesteren i den fiktive by Blokby med at lave en kampagnefilm om selvkørende biler. For at lave kampagnefilmen må eleverne forstå teknologien bag selvkørende biler. De skal bl.a. kode robotter og undersøge sensorer, trafiksikkerhed og etiske dilemmaer ved ny teknologi. 

VARIGHED, FAG OG SAMARBEJDE

Autopilot strækker sig over 14 lektioner og tager afsæt i teknologiforståelse i fagene natur/teknologi og matematik. Forløbet er udviklet i samarbejde med forskere fra DTU Management - Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.

VÆRD AT VIDE

.

SÅDAN KOMMER DU I GANG MED AUTOPILOT

Autopilot består af et LIFE Kit med materialer til at gennemføre forløbets øvelser. LIFE Kittet booker du her på siden, og vi leverer og afhenter kittet på din skole. Du begynder booking af dit LIFE Kit ved at klikke på den lyseblå knap øverst på siden. Du kan som naturfagslærer orientere dig om forløbet i vores lærervejledning på vores digitale undervisningsplatform.

Autopilot fra en lærers synspunkt

I forbindelse med udviklingen af Autopilot arbejdede vi tæt sammen med forskellige testskoler. En af disse skoler var Uglegårdsskolen i Solrød og naturfagslærer Cilla Marie Christiansen. Hør Cilla fortælle om sine erfaringer her:

FORLØBSOVERSIGT

Andre forløb til samme klassetrin?

.

NATURFAGSMARATON - NATURVIDENSKABERNES HUS

Naturfagsmaraton er en fest for fællesskab, sammenhold og gode idéer – et kreativt og innovativt undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag. Naturfagsmaraton giver dig og dine elever unik erfaring med undersøgende og praktisk undervisning på tværs af matematik, håndværk og design og natur/teknologi.

.

Geometri og algoritmer - Videnskabsklubben

I forløbet bliver miniforskerne forvandlet til et internationalt redningshold, som blandt andet skal redde Jorden fra katastrofer som mudderskred, tsunamier og orkaner. Der er både virtuelle elementer og en god gammeldags spilleplade, og opgaverne løses i fællesskab og med en legende og undersøgende tilgang, hvor man prøver sig frem.