.

MINEFELT

Din mobil, din computer og køleskabet derhjemme – store dele af teknologierne i hverdagsprodukter er skabt ved hjælp af kritiske grundstoffer. I undervisningsforløbet Minefelt skal I undersøge grundstoffer og finde ud af, hvorfor nogle af disse kategoriseres som kritiske. I skal også undersøge og diskutere fordele og ulemper ved mineudvinding og genudvinding af kritiske grundstoffer. Det store spørgsmål er: Hvem bærer ansvaret for at sikre, at vi har nok af de kritiske grundstoffer i fremtiden?

  • Gratis forløb målrettet kemi C og B
  • Varighed på 3-4 moduler
  • Book nu og tag i brug fra august 2026
.

Hvad er et LIFE Forløb?

Et LIFE Forløb er et gratis undervisningsforløb. I Minefelt sender vi alle materialer til forløbet ud til dit gymnasium. Du underviser selv i forløbet og kan bruge de fysiske materialer sammen med vores digitale undervisningsplatform (åbner august 2026) i din undervisning.

Hvad er et LIFE Forløb?

Fag og kernestof

Minefelt er målrettet elever på htx og stx i kemi C og B. Minefelt har en temabaseret tilgang til arbejdet med kernestofområderne ionforbindelser og fældningsreaktioner. 

 

Fag og kernestof

Varighed

Minefelt har en estimeret varighed på 3-4 moduler.

Varighed

Digital simulation

Minefelt indeholder et digitalt element, der kobler det fysiske eksperiment med digitale simuleringer, som synliggør det mikroskopiske niveau i det fysiske eksperiment. 

Digital simulation

Samarbejdspartner

Minefelt er udviklet i samarbejde med Topsoe og Elretur. 

Samarbejdspartner

Didaktik

Minefelt er et undersøgelsesbaseret forløb, hvor eleverne arbejder med en undersøgende tilgang til problemstillingen. 

Didaktik

KORT OM MINEFELT

Sjældne og kritiske grundstoffer er centrale for, at teknologier i vores hverdag fungerer – i alt fra smartphones og computerchips til solceller og elbiler. Efterspørgslen på disse grundstoffer stiger, og både mineudvinding eller genudvinding udfordrer miljøet og arbejdsforholdene ved minerne. I Minefelt undersøger eleverne, hvordan vi kan sikre forsyningen af kritiske grundstoffer til forbrugsgoder og den grønne omstilling. 

  

Eleverne identificerer kritiske grundstoffer i produkter fra deres egen hverdag. De undersøger, hvordan grundstofferne kan skaffes ved mineudvinding eller genudvinding fra elektronikskrot samt vurderer fordele og udfordringer ved metoderne. De gør de bl.a. ved at arbejde eksperimentelt med fældningsreaktioner til at separere udvalgte ioner fra en batteriblanding og diskutere udbytte, kvalitet, og affald.  

  

Forløbet afsluttes med en perspektiverende debat om ansvar: Hvem bærer hovedansvaret for sikringen af de kritiske grundstoffer? Producenter, forbrugere eller politikere? Kan og bør eleverne selv gøre noget for at bidrage? 

  

Eleverne arbejder med følgende problemstilling: Hvordan kan vi bidrage til at sikre forsyningen af kritiske grundstoffer til forbrugsgoder og den grønne omstilling, uden at det går ud over miljø og mennesker? 

SÅDAN BRUGER DU MINEFELT

.
.

KOM I GANG MED MINEFELT

Minefelt er gratis og tilgås via vores digitale undervisningsplatform (OBS: åbner først august 2026) og indeholder fysiske engangsmaterialer, der leveres til dit gymnasium i et LIFE Kit. Forløbet består af dele, som du kan tilpasse din undervisning. Du kan dermed sagtens blot booke forløbet for at prøve det af – uden forpligtelser. Du begynder booking af Minefelt ved at klikke på linket her: