Book nu
Life - Cells
X
Hvordan bruger man WeGrow?

WeGrow er et undervisningsforløb. Vi kalder det et LIFE Forløb. Find ud af, hvordan man bruger et LIFE Forløb her

Hvordan bruger man WeGrow?
X
Hvilke fag og klasser?

WeGrow er udviklet til udskolingen – 8. klasseelever i fagene Biologi, Fysik/Kemi og Geografi.

Hvilke fag og klasser?
X
Hvor lang varighed har forløbet?

WeGrow er et 5-ugers forløb inddelt i fem temaer.

Hvor lang varighed har forløbet?
X
Hvilket verdensmål fra FN?

I WeGrow vil eleverne lære om FN’s Verdensmål #2: Stop Sult

Hvilket verdensmål fra FN?
X
Hvem er forløbet udviklet sammen med?

WeGrow er udviklet i samarbejde med forskere fra virksomhederne Novozymes og Bio-Ag.

Hvem er forløbet udviklet sammen med?
X
Hvornår kan man bruge WeGrow?

WeGrow kan nu bookes og anvendes på skoler i hele landet. Book her på siden.

Hvornår kan man bruge WeGrow?

Booking og MY:LIFE

WeGrow består af to selvstændige undervisningsforløb. Et kitforløb, hvor du modtager et LIFE Kit med materialer til at gennemføre forløbets øvelser og et labforløb, hvor klassen som en overbygning kan arbejde videre med forløbet i et af LIFEs laboratorier.

LIFE Kittet booker du via CFU, der leverer og afhenter det på din skole. Du begynder booking af dit LIFE Kit i vores bookingsystem. Efter endt kitforløb kan klassen arbejde videre med WeGrow i et labforløb – i første omgang kun for skoler i Region Sjælland og senere hen til resten af landet. Undervisningen ledes af undervisere fra LIFE sammen med klassens lærer. Besøg i LIFE Labs bliver tilgængelige i bookingsystemet, når din booking af LIFE Kittet hos CFU er bekræftet.

I begge undervisningsforløb anvendes den digitale platform MY:LIFE. Her findes øvelser, videoer og vejledning til din forberedelse, inden du bruger WeGrow i klassen eller inden et labforløb.

WeGrow er gratis, da forløbet uddeles som en bevilling fra LIFE Fonden.

Læringsudbytte, opgaver, undersøgelser og læringsmål

HVAD INDEHOLDER WeGrow?

Læringsudbytte i WeGrow som kitforløb
Eleverne får med kitforløbet fagligt indblik i:
  • Modellering af verdens befolkningsudvikling
  • Modellering af jordens landbrugsareal
  • Opstilling af væksteksperiment med rhizobiabakterier
  • 360 graders video
  • Sensorovervågning af væksteksperiment
  • Variabelkontrol
  • Undersøgelse af ledningsevne
  • Nitrogens kredsløb
  • Nitrogenforbindelser og reaktionsafstemning
  • Klimazoner og plantebælter
Opgaver og undersøgelser i kitforløbet
Med brug af LIFE Kit og MY:LIFE indeholder WeGrow følgende opgaver og undersøgelser:
  • Undersøgelse af mikroorganismers betydning for planters vækst.
  • Undersøgelse af sensorteknologiens potentiale i fødevareproduktion.
  • Bruge fagord til at beskrive, hvordan mikroorganismer og sensorteknologi kan bruges i fødevareproduktion.
  • Diskutere udfordringer og løsninger for verdens fødevareproduktion.
  • Bruge modeller til at beskrive faktorer, der er relevante for verdens fødevareproduktion.
Læringsmål
  • Jeg kan undersøge mikroorganismers betydning for planters vækst.
  • Jeg kan undersøge sensorteknologiens potentiale i fødevareproduktion.
  • Jeg kan bruge fagord til at beskrive, hvordan mikroorganismer og sensorteknologi kan bruges i fødevareproduktion.
  • Jeg kan diskutere udfordringer og løsninger for verdens fødevareproduktion.
  • Jeg kan bruge modeller til at beskrive faktorer, der er relevante for verdens fødevareproduktion.

Læringsudbytte i WeGrow som labforløb
Eleverne får med labforløbet fagligt indblik i:
  • at eksperimentere med en variabel, der har betydning for E. colibakteriers vækst.
  • at perspektivere brugen af sensorteknologi i landbruget i forhold til bæredygtighed og fødevareproduktion.
  • at anvende et mikroskop og en stereolup til at undersøge mikroorganismer.​
Opgaver og øvelser i labforløbet
Ved besøg i LIFEs lab indeholder WeGrow følgende undersøgelser og opgaver:
  • Opstilling og afprøvning af en hypotese for, hvordan en variabel påvirker E. colibakteriers vækst.
  • Afprøvning af deres egen hypotese for en variabel, der kan have indflydelse på E. colibakteriens vækst.
  • Bruge en stereolup og et mikroskop til at undersøge en rod og dens rodknold.
  • Bruge en stereolup og et mikroskop til at undersøge mikroorganismer og smådyr i jorden.
  • Kode en micro:bit, så den ved hjælp af sensorteknologi fungerer som et automatiseret vandingsanlæg.
  • Reflektering over brug af sensorteknologi i landbruget i forbindelse med bæredygtighed og fødevareproduktion.