Vi etablerer regionale laboratorier i hele Danmark – det første i Region Syddanmark

29.04.2021

For at nå ud til skoleelever i hele Danmark etablerer vi laboratoriefaciliteter i alle regioner. LIFE Campus vil dække Region Hovedstaden, men kan besøges af skoleklasser fra hele landet. De fire andre regioner får hver sit regionale LIFE Lab – det første etableres i Odense og dækker hele Region Syddanmark. Samtidig vil vi fortsat besøge skoler med vores mobile laboratorier.

Det første regionale undervisningslaboratorium får navnet LIFE Lab Syddanmark og etableres i samarbejde med UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Laboratorierne bliver tilgængelige for skoleklasser i hele regionen, der kan arbejde med LIFE Forløb i de helt nye faciliteter. Det bliver gratis for skoleklasser at anvende LIFEs laboratorier. Samtidig skal LIFE Lab Syddanmark bidrage til at styrke naturfagsundervisningen på lærer- og pædagoguddannelsen på UCL.

”Med LIFE Fondens nye undervisningslaboratorium på vores campus får vi helt nye muligheder for, at vi sammen kan skabe et stærkt naturfagligt miljø og udvikle naturfagsundervisning og -didaktik til glæde for både pædagog- og lærerstuderende og undervisere på UCL. Samtidig ser vi frem til at få besøg af de mange skoleelever, som kommer for at arbejde i laboratorierne,” siger Charlotte Høy Worm, direktør på UCL.

Lærerstuderende inviteret til workshop

For at fejre det nye samarbejde besøgte vi UCL og inviterede en række naturfaglige lærerstuderende til en workshop omkring LIFEs arbejde med undersøgelsesbaseret undervisning – en undervisningsform, der er gennemgående i alle LIFE Forløb. Der var stor begejstring blandt de lærerstuderende, der allerede fra morgenstunden blev kastet ud i en række eksperimenter:

 

"Jeg har valgt at studere natur/teknologi på læreruddannelsen, fordi der er stor fokus på hands-on tilgangen i naturvidenskab. Derfor er det fedt at opleve, hvordan LIFE præsenterer nogle meget gennemførte eksperimenter og undersøgelser, hvor man virkelig har lyst til at komme i gang. Alt er til rådighed, og det indbyder til at kaste sig ud i en masse forsøg," siger Daniel Hansen, der er en af de lærerstuderende i dagens workshop.

De lærerstuderende skulle blandt undersøge og afprøve forskellige variabler inden for tøjvask. Hvordan fjerner man mest effektivt græs og blod fra en hvid t-shirt? Har vandets temperatur en betydning? Vaskekugler? Eller måske metoden hvorpå man vasker?

Forsøget er en del af LIFE Forløbet Enzymjagten, som egentlig er tiltænkt 6. klasseelever i folkeskolen. Her skal eleverne arbejde med enzymer og finde ud af, hvordan man kan bruge dem som erstatning for kemikalier i industrien. Her får eleverne stillet materialer til rådighed og får samtidig mulighed for at arbejde med professionelt laboratorieudstyr.

”I LIFE Forløb arbejder eleverne med de samme metoder og teknologiske udstyr som forskere i virksomheder. Med de nye LIFE Labs får elever mulighed for at arbejde i højteknologiske laboratoriefaciliteter, som ikke normalt er til rådighed på skoler,” lyder det fra Christine Antorini, adm. direktør i LIFE Fonden.

Innovative laboratorier i æstetisk smukke rammer

LIFE Lab Syddanmark er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter og etableres på UCL på Niels Bohrs Allé i Odense. Det bliver ca. 300 kvm stort og vil bestå af både kontor og undervisningslaboratorier. Vi forventer at åbne LIFE Lab Syddanmark for skoleklasser i løbet af 2022.

 

LIFE Forløb & LIFE Labs

Et LIFE Forløb kan bestå af et eller to selvstændige undervisningsforløb med egne læringsmål.

Der er altid et kitforløb, hvor klassen arbejder med materialer fra et LIFE Kit, der leveres gratis til skolen. I alle LIFE Forløb anvender klassen den digitale platform MY:LIFE. Her findes aktiviteter, videoer og vejledning til forberedelse inden brug af forløbet i klassen.

Som overbygning på de fleste LIFE Forløb udgives der også et labforløb, hvor klassen arbejder en halv dag i et af LIFEs laboratorier. Aktiviteterne findes også på MY:LIFE, og undervisningen ledes af undervisere fra LIFE sammen klassens lærer.