På denne side kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med forskning og evaluering for at øge kvaliteten af vores undervisningsforløb og bidrage til forskning i naturfagsdidaktik.
FORSKNING
FORSKNINGSPLATFORM
Forskning og evaluering spiller en central rolle i LIFE Fondens undervisningstilbud. Selvom vi ikke er et selvstændigt forskningsmiljø, fungerer vi som en kvantitativ og kvalitativ forskningsplatform.
Vi giver forskere mulighed for at undersøge forskningsspørgsmål tæt knyttet til vores forløb, men også de store og grundlæggende spørgsmål inden for naturfagsdidaktik.
Med udgangspunkt i vores undervisningstilbud kan forskere følge elever og lærere fra folkeskolen og ungdomsuddannelser igennem længere tid, hvilket giver unikke muligheder for både kvantitativ og kvalitativ forskning.
Vi tilbyder forskerne rådgivning og hjælp til at udvikle forskningsprojekter med udgangspunkt i LIFE Fonden. Ligesom vi kan sparre omkring mulighederne for dataindsamling og hjælpe med kontakt til skoler og kommuner.
SAMSPIL
Vi lægger vægt på, at den viden, der kommer ud af forskningsprojekterne, flyder tilbage til skolerne, der har brugt tid og kræfter på at deltage. Forskere, der ønsker samarbejde med os, skal derfor være indstillede på, at medvirke til at stille deres opnåede viden til rådighed.
Vores gratis undervisningsforløb uddeles som bevillinger til grundskoler og ungdomsuddannelser. Forskere skal derfor selv stå få finansieringen af forskningsprojektet, da det ikke er muligt at søge forskningsmidler hos os.
Vil du vide mere? Du er velkommen til at kontakte vores Impact- & Forskningschef Niels Matti Søndergaard på nms@life.dk.
LIFE RESEARCH INITIATIVE
Novo Nordisk Fonden inviterede i 2022 forskere fra de førende miljøer i naturfagsdidaktik, og tilgrænsende felter fra professionshøjskole og universiteter i Danmark, til at søge en pulje på knap 16 millioner kroner. Puljen hedder LIFE Research Initiative. Forskningen skal tage udgangspunkt i LIFE Fondens aktiviteter.
ny viden og erkendelse inden for naturfagsdidaktik
2
forbedringer af undervisningspraksis både hos LIFE Fonden og ude på skolerne
EVALUERING
EVALUERING AF LIFE FORLØB
Forskning og evaluering er en integreret del i udviklingen af LIFE Forløb. Vores forløb bruges hvert år af tusindvis af lærere og elever, og vi har derfor en forpligtelse til at gøre os kloge på, hvordan de fungerer i praksis.
Vi bruger forskningen og evalueringerne til at blive klogere på, hvordan vores forløb, og den undersøgelsesbaserede undervisning de bygger på, virker og skaber værdi for elever og lærere. Dette sker i tæt samarbejde med kommuner og forskere, så vi sammen understøtter elevernes udvikling og naturfaglige almendannelse.
I evalueringsformål bruger vi alle metoder, der kan gøre os klogere, herunder: designmetoder, interview, observation, indsamling af spørgeskemadata, uddannelsesdata, avancerede statistiske analyser mm.
EFFEKTMÅLINGER
Vi vil gerne blive klogere på, om vores undervisningsforløb gør eleverne mere interesserede i naturfag. Derfor påbegynder vi effektmålinger i 2023 – i første omgang med forløbet Turbovækst som omdrejningspunkt. Undersøgelsen omfatter alle klasser, der arbejder med Turbovækst i skoleåret 2023/24.
Konsulentfirmaet Rambøll indsamler data via spørgeskemaer før og efter igangsættelse af Turbovækst. På den måde kan vi undersøge, om elevernes interesse for naturfagene er øget, efter klassen er blevet undervist i forløbet. For at sikre, at forløbet er årsagen til en eventuel ændring hos eleverne, opdeles de deltagende klasser i en indsatsgruppe og en sammenligningsgruppe. Indsatsgruppen er de klasser, der gennemfører Turbovækst i andet halvår af 2023, mens sammenligningsgruppen er de klasser, der gennemfører Turbovækst i 1. halvår af 2024. Vi opfordrer alle naturfagslærere til at deltage i undersøgelsen, så vi kan blive ved med at udvikle og justere vores undervisningsforløb og generelle indsats på naturfagsområdet.
BRUGERTILFREDSHED
Det er vigtigt for os, at brugerne er tilfredse med vores undervisningstilbud. Derfor måler vi løbende på tilfredsheden blandt lærere og elever for at få en statistisk pejling på, hvordan LIFE Forløbene opfattes i praksis. Vi bruger indsigterne fra brugertilfredshedsundersøgelsen sammen med indsigter fra øvrige datakilder til at kvalificere og videreudvikle vores forløb.
Brugertilfredshedsundersøgelsen er et spørgeskema, der besvares efter gennemførsel af alle LIFE Forløb. Spørgeskemaet består primært af kvantitative spørgsmål samt ét kvalitativt inputfelt, hvor brugerne har mulighed for at uddybe deres besvarelse. Målingen kan, foruden at give et indblik i brugernes tilfredshed, også give et indblik i, hvordan og i hvilket omfang forløbene er blevet anvendt.
Vi følger løbende med i resultaterne og foretager årligt én større analyse i januar.