LIFE KIT

Til hvert LIFE Forløb hører en materialekasse med fysiske undervisningsmaterialer til brug i undervisningen. Vi kalder det et LIFE Kit.

.
.
.
.
.

HVAD ER ET LIFE KIT?

Formålet med LIFE Kit er at tilbyde en konkret, effektiv og efterspurgt ramme til at formidle naturfaglige LIFE Forløb. Se video for at lære mere om vores LIFE Kit.

GRATIS LEVERING OG AFHENTNING PÅ DIN SKOLE

Når du booker et LIFE Forløb, modtager du et LIFE Kit, som indeholder materialer, som klassen kan anvende i forløbet sammen med vores digitale undervisningsplatform.

Formålet med LIFE Kit er at tilbyde en konkret, effektiv og efterspurgt ramme til at formidle naturfaglige LIFE Forløb. Her finder man alle undervisningsredskaber, relevante digitale værktøjer, materialer og lærervejledninger til et komplet undervisningsforløb – samlet i én materialekasse, der bliver distribueret direkte til skolerne – gratis.

I nogle LIFE Forløb kan undervisningsforløbet med LIFE Kittet afsluttes med et labforløb, der er et besøg i et af LIFE's mobile laboratorier eller i laboratorierne i LIFE Campus. Hvis du og din klasse kan booke et labforløb, vil det fremgå, når du booker et LIFE Forløb.

LIFE Kit bookes her på life.dk. Vi leverer og afhenter LIFE Kittet på din skolen. Du begynder bookingen af et LIFE Kit herunder:

BOOK ET LIFE FORLØB

Mikrosafari

Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Tag på Mikrosafari med dine elever i 1. og 2. klasse i faget natur/teknologi.

12
Lektioner
6
Uger

SOLSTRØM

Robotstøvsugere, el-løbehjul og smartphones. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad der bruger elektricitet i deres hverdag og bygge simple elektriske kredsløb. Eleverne kommer i forløbet også til at undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle i en lampe, og hvornår en solcelle virker bedst.

8
Lektioner
4
Uger

Autopilot

Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?

14
Lektioner
3
Uger

Enzymjagten

Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal eleverne nu på jagt efter nye enzymer!

13
Lektioner
5
Uger

Plastmissionen

I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig!

24
Lektioner
4
Uger

WeGrow

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Prøv dette tværfaglige forløb målrettet 8. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi.

25
Lektioner
5
Uger

Kræftens Gåde

Kræft er en kompleks sygdom. Vi skal blive klogere på mekanismerne bag kræft, og hvordan sygdommen opstår, udvikler og spreder sig. Det skal elever i 8. og 9. klasse undersøge i dette tværfaglige undervisningsforløb.

16
Lektioner
3
Uger

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

25
Lektioner
5
Uger

TasteMaster

Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.

8
Lektioner
4
Uger

EXTRACTORS

Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.

Hjerteblod

Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal du og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.

Fight the Bite

Hvert år bliver 2.7 millioner mennesker forgiftet af slanger. 100.000 af dem dør af det, og for mange flere får det alvorlige konsekvenser. I Fight the Bite skal eleverne undersøge, hvordan antistoffer kan bruges til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.

Vandkamp

Menneskeskabte klimaændringer er en global udfordring. I Danmark er der et behov for at identificere oversvømmelsesrisiko og prioritere klimatilpasningsindsatser. I Vandkamp skal eleverne bruge klimamodeller og feltarbejde til at undersøge behovene for klimatilpasning i deres lokalområde.

UNBREAKABLE

Du kan beskytte statshemmeligheder. Eller skjule kriminelle aktiviteter. Hvis du har en ubrydelig kode. Sikker kommunikation er nødvendigt for at kunne leve trygt i et højt digitaliseret samfund som det danske. Men i fremtiden vil nye teknologier udfordre vores muligheder for sikker kommunikation. Vil kvantekommunikation skabe kommunikation, der ikke kan aflyttes? Og skal alle have adgang til kvantekommunikation?