MY:LIFE

MY:LIFE danner rammen om alle LIFE Forløb og anvendes sammen med LIFE Kit, LIFE Mobil Lab eller LIFE Campus. MY:LIFE indeholder de digitale undervisningsmaterialer og lærervejledninger til hvert LIFE Forløb.

SÅDAN BRUGER DU MY:LIFE

Vores digitale platform MY:LIFE er omdrejningspunktet for alle vores undervisningsforløb. I denne video kan du se, hvordan du som naturfagslærer bruger MY:LIFE i din undervisning og ikke mindst i din forberedelse til vores undervisningsforløb.

ET VIRTUELT UNIVERS MED LÆRERVEJLEDNING, LÆRINGSMÅL, INTERAKTIVE OPGAVER, VIDEOER OG MEGET MERE

På MY:LIFE kan du og dine elever tilgå de enkelte LIFE Forløb digitalt. Som lærer kan du bruge MY:LIFE til at forberede din undervisning med et LIFE Forløb. På MY:LIFE finder du både den overordnede lærervejledning og lærerguides, hvor du kan læse om forløbets enkelte aktiviteter og de didaktiske overvejelser bag. Dine elever bruger MY:LIFE i selve undervisningen, hvor de bl.a. finder videoer, konkurrencer, fagtekster og interaktive opgaver, som indgår i forløbet.

For at komme i gang med MY:LIFE skal din skole godkende en databehandleraftale med LIFE Fonden og acceptere vores vilkår for bevillinger. Det gør du nemmest ved at oprette dig i vores bookingsystem her, hvorigennem du kan få din skole til at godkende de rette aftaler. Så snart det er på plads, kan du besøge MY:LIFE ved at logge ind med dit UNI-login.

BESØG MY:LIFE HER.

PÅ MY:LIFE ER ALT DIGITALT INDHOLD SAMLET

Her finder du bl.a. følgende:

  • Lærervejledninger og læringsmål

  • Lærerguides og didaktiske overvejelser

  • Faglige tekster, animationer og videoer

  • Interaktive opgaver og konkurrencer

  • Funktioner til at støtte eleverne, som fx oplæsning og tale-til-tekst

På MY:LIFE kan du også læse om sammenhængen mellem det digitale univers og dit LIFE Kit (materialekasse) samt LIFE Mobil Lab og LIFE Campus, hvis der tilbydes et labforløb som overbygning til det pågældende LIFE Forløb. Du har også mulighed for at redigere dit LIFE Forløb på MY:LIFE, så det passer til netop din undervisning og til dine elevers behov og niveau.

ELEVERNE KAN ARBEJDE SELVSTÆNDIGT MED OPGAVER OG EKSPERIMENTER

Med MY:LIFE kan du som lærer være facilitator af undervisningen, det bliver muligt for eleverne at være aktive deltagere i deres egen læringsproces. Dine elever kan med MY:LIFE arbejde selvstændigt med opgaver og eksperimenter i det pågældende LIFE Forløb. Eleverne kan også bruge elementer fra forløbet til selv at eksperimentere videre med specifikke opgaver og problemstillinger – både i skolen og hjemmefra.

MY:LIFE giver desuden mulighed for, at du kan differentiere undervisningen i forhold til faglige niveauer, så alle elever kan være med – fx hvis du har en meget mangfoldig elevgruppe.

Vil du gerne i gang med at bruge MY:LIFE og LIFE Kit? Så start med at læse om de forskellige LIFE Forløb her:

BOOK ET LIFE FORLØB

Mikrosafari

Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Tag på Mikrosafari med dine elever i 1. og 2. klasse i faget Natur/Teknologi.

12
Lektioner
6
Uger

Enzymjagten

Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal dig og din klasse nu på jagt efter nye enzymer – velkommen til Enzymjagten!

13
Lektioner
5
Uger

Plastmissionen

Mennesket anvender dagligt produkter af plast overalt på jorden, fordi plast har mange gode egenskaber. Men plast produceres i store mængder og kan være svært at nedbryde, hvilket kan være til stor belastning for miljøet og klimaet. I dette LIFE Forløb om plast til 7. klasse træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers.

24
Lektioner
4
Uger

WeGrow

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Prøv det tværfagligt forløb WeGrow målrettet 8. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi.

25
Lektioner
5
Uger

Kræftens Gåde

Kræft er en kompleks sygdom. Der er behov for at vi bliver klogere på mekanismerne bag kræft, og hvordan sygdommen egentlig opstår, udvikler og spreder sig. Det skal elever i 8. og 9. klasse undersøge i det tværfaglige undervisningsforløb Kræftens Gåde.

16
Lektioner
3
Uger

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

25
Lektioner
5
Uger