KORT OM AUTOPILOT
Trængsel og trafikuheld er hverdag i mange store byer i dag. I 2050 vil to tredjedele af jordens befolkning bo i et byområde. Det kommer til at presse byernes transportsystemer og vil føre til mere trængsel og dårligere trafiksikkerhed, hvis vi ikke finder på nye løsninger.
I Autopilot til 5. klasse skal eleverne undersøge, om selvkørende biler kan være en del af løsningen. Eleverne skal hjælpe borgmesteren i den fiktive by Blokby med at lave en kampagnefilm om selvkørende biler. For at lave kampagnefilmen må eleverne forstå teknologien bag selvkørende biler. De skal bl.a. kode robotter og undersøge sensorer, trafiksikkerhed og etiske dilemmaer ved ny teknologi.
VARIGHED, FAG OG SAMARBEJDE
Autopilot strækker sig over 14 lektioner og tager afsæt i teknologiforståelse i fagene natur/teknologi og matematik. Forløbet er udviklet i samarbejde med forskere fra DTU Management - Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.