UNDERVISNINGSFORLØB

1

2

3

UNDERVISNINGSFORLØB 1:

MENNESKETS FORHOLD TIL NATUR

Målgruppe: Dansk, grundskole, 5.-6. klasse 

Hvordan forholder vi os til natur? Mennesket er i stigende grad blevet fremmedgjort over for naturen og ser naturen som en omgivelse, der kan forbruges, frem for et ophav, der har værdi i sig selv. Er naturen noget, vi som mennesker kan tæmme, kontrollere eller nyde – eller er det snarere noget, der styrer os, eller noget vi er? 

Kunst har gennem tiden tematiseret menneskets skiftende forhold til og forståelse af natur. Fra barokkens tæmmede natur til romantikkens sublime naturoplevelser til nutidige værker der, udfordrer forestillingerne om, at mennesket er adskilt fra naturen. Værker der får os til forholde os til menneskets forhold til natur på nye måder, ikke som noget, vi skal tæmme, udnytte eller nyde – men som noget der indvirker på os – noget vi er forbundet med.  

Hvordan kan vi skabe undervisning, hvor børn erfarer, at de er forbundet med naturen? Og hvordan kan kunstmuseer bidrage til at styrke børns forestillingskraft og blik for nye fremtider? 

Forløb: Del 1 på skolen (1-2 lektioner), del 2 på museum (3 timer), del 3 på skolen (4-6 lektioner) 

UNDERVISNINGSFORLØB 2:

MENNESKETS FORHOLD TIL TEKNOLOGI

Målgruppe: Historie A, stx/htx 

Vores liv er i dag tæt sammenvævet med teknologi. Fra de klimaregulerede rum, vi opholder os i, til de hjælpemidler, der korrigerer vores sanser, og den medicin, der vedligeholder vores biologi, er vi i en dyb symbiose med teknologien. Vi former teknologien og er afhængige af den, men teknologien former også os. 

Samtidig mangler vi dybere forståelse for, hvad denne symbiotiske tilstand fører med sig, for vi bruger teknologien uden at forstå de naturvidenskabelige principper bag, de etiske dilemmaer den skaber og hvordan den former vores oplevelse af verden. Vores forhold til teknologi er anderledes i dag, end det var engang, og ingen ved, hvordan det vil blive i fremtiden. 

Hvordan kan kulturhistoriske museer, med deres fokus på store fortællinger og historiske genstande, hjælpe os med at "vende vrangen ud" på vores forhold til teknologi? Kan museumsundervisning og historien give elever trædesten, der sætter dem i stand til at se anderledes på eget liv og samfund og understøtte en naturfaglig og teknologisk almendannelse? Ikke undervisning, der bare handler om, hvorvidt teknologi er godt eller skidt, men om, hvordan vi rent faktisk interagerer med den, og hvordan den er forbundet med eviggyldige menneskelige spørgsmål. 

Hvordan kan vi skabe undervisning, hvor kulturhistoriske museer bidrager til at sætte historien i spil for at åbne op for refleksion over de etiske, kulturelle og eksistentielle spørgsmål, som menneskets forhold til teknologi uundgåeligt afføder? 

Forløb:
Del 1 på gymnasiet (1 modul), del 2 på et kulturhistorisk museum (3 timer) og del 3 på gymnasiet (1-2 moduler) 

.

DIDAKTISKE PRINCIPPER

1

2

3

4

5

Hvad tilbyder projektet til museet?

SAMARBEJDE MELLEM LIFE FONDEN OG MUSEERNE

Samarbejdet om at udvikle undervisningsforløbene vil forløbe hen over et år i perioden 2. kvartal 2027 til 3. kvartal 2028. LIFE Fonden vil varetage projektleder- samt projektejerskabet og have det overordnede ansvar for udvikling og leverancer. Del 1 + 3 vil blive udviklet af projektgrupper i LIFE Fonden som sammensættes af didaktikere med både naturfaglige og hhv. dansk- og historiefaglige undervisningsbaggrunde. Hvert museum udvikler den del af undervisningen, der skal foregå på museet –i samarbejde med projektgruppen fra LIFE Fonden. Projektet finansierer museets løn- og transportomkostninger i forbindelse med udvikling. 

I udviklingsperioden vil museer og LIFE Fonden mødes til dage med co-creation, hvor alle samles til workshops, sparring, feedback eller oplæg, der skal skabe fælles retning for udviklingen. 

Der nedsættes en gruppe af lærere for hvert af de to forløb. Lærerne vil indgå i udviklingen i form af sparring,  afprøvning af aktiviteter og medvirke på udvalgte dage med co-creation.  

HVEM KAN SØGE?

Kunstinstitutioner kan søge om deltagelse ud fra temaet Menneskets forhold til natur med undervisningsforløb målrettet mellemtrinnet i grundskolen. Institutionen skal have kunst som primært genstandsfelt. 

Kulturinstitutioner kan søge om projektdeltagelse ud fra temaet Menneskets forhold til teknologi med undervisningsforløb målrettet faget historie i stx/htx. Institutionen skal have kulturhistorie som primært genstandsfelt.  

Kriterier for vurdering af interessetilkendegivelsen

TIDSPLAN OG PROCES

Forpligtelser og udvælgelse 
Ved at indsende en interessetilkendegivelse vil museet blive taget i betragtning til at være med i den ansøgning, som LIFE Fonden indsender om etablering af de ovennævnte undervisningsforløb. Man kan når som helst trække sin interessetilkendegivelse tilbage.   

Såfremt man som museum vælges, vil man forud for indsendelse af ansøgningen få tilsendt en hensigtserklæring, der forpligter museet på at deltage som projektdeltager i ansøgningen og dermed projektet, hvis der opnås en bevilling. Der vil blive udarbejdet en formel samarbejdsaftale mellem LIFE Fonden og museet, såfremt bevillingen gives. 

Proces for vurdering af de indkommende interessetilkendegivelser 
Gennem vurderingsprocessen vil LIFE Fonden inddrage Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer. Skoletjenesten har en rådgivende rolle i forbindelse med vurdering af de indkommende interessetilkendegivelser, men har ikke beslutningsmandat i udvælgelsesprocessen.  

LIFE Fonden kan kontakte museer for opklarende spørgsmål.  


Tidsplan for ansøgning: 

 21.11.2025: Frist for indsendelse af interessetilkendegivelse

Medio december: De udvalgte museer får besked 

December-januar: LIFE Fonden og museer indgår dialog om hensigtserklæringer 

09.01.2026: Frist for museer til at indsende bemærkninger til hensigtserklæringer 

01.02.2026: Museer har underskrevet hensigtserklæringer 

01.03.2026: LIFE Fonden indsender ansøgning  

Q3 2026: Forventet svar om eventuel bevilling 

TIDSPLAN FOR UDVIKLING

Såfremt finansiering modtages, er følgende tidsplan: 

Udviklingsperioden forventes påbegyndt i Q2 2027 og vil strække sig over et år, hvorefter forløbene forventes klar til ibrugtagning i Q3 2028. 

Der søges finansiering til, at forløbet kan driftes i en periode på 2 år, og at projektet derefter afsluttes i Q3 2030.  


INDSEND INTERESSETILKENDEGIVELSE

Ønsker I som museum er være med i ansøgningen, så send en interessetilkendegivelse ved at downloade og udfylde skemaet  

Klik her for at downloade skemaet 

Indsend skemaet til mdm@life.dk senest den 21. november kl. 09.00 



KONTAKT

For spørgsmål kontakt Maria Bølling Mikkelsen på mdm@life.dk eller på tlf: 41727948