LIFE FONDEN UNDERSTØTTER FORSKNING I ELEVERS INTERESSE OG MOTIVATION FOR NATURFAG

.

Forskningsprojektet ‘Værktøj til måling af interesse og motivation i naturfag’ er forankret i Center of Excellence in Science Education (CESE) under Naturfagsakademiet (NAFA). En af NAFA’s centrale ambitioner er at løfte naturfagsundervisningen i grundskolen med henblik på at øge børn og unges interesse og motivation for naturfag. Forskningsprojektet leverer vigtig viden, der muliggør systematisk at arbejde med denne ambition. Samarbejdet begejstrer Impact- og forskningschef i LIFE Fonden, Niels Matti Søndergaard:  

 

LIFE Fondens forskningsplatform er sat i verden for at skabe ny viden inden for naturfagsdidaktik og grundskoleforskning. Med dette forskningsprojekt er jeg stolt af, at LIFE Fonden understøtter forskning i børn og unges motivation og interesse for naturfag.” 

    

Forskerne bag projektet har udarbejdet et spørgeskema til udskolingselever, der måler interesse og motivation med afsæt i forskellige motivationsteorier. Som led i forskningsprojektet indsamler forskerne spørgeskemadata blandt eleverne i LIFE Fondens laboratorier. Data bruges til en såkaldt statistisk validering af måleværktøjet, der sikrer at måleværktøjet giver valide målinger af elevers motivation og interesse for naturfag. Måleværktøjet skal anvendes i en række fremtidige forsknings- og udviklingsprojekter.  

 

Projektet ledes af docent i anvendt naturfagsdidaktik Morten Rask Petersen fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, der har følgende at sige om samarbejdet: 

 

”Samarbejdet med LIFE Fonden har givet projektet en enestående mulighed for at få afprøvet spørgeskemaet. Med de mange forskellige skoler der deltager i forløb og besøger LIFE Fondens laboratorier, kan vi få et bredt billede af elevernes interesse og motivation. Det er med til at give et robust værktøj, som kan bruges i mange fremtidige projekter.” 

 

Forskningsprojektet havde opstart i december 2022. De første data vil blive indsamlet i efteråret 2023 og de første resultater forventes at blive kommunikeret i foråret 2024. 

.

LIFE FONDENS FORSKNINGSPLATFORM

Forskning og evaluering spiller en central rolle i LIFE Fondens undervisningstilbud. Selvom vi ikke er et selvstændigt forskningsmiljø, fungerer vi som en kvantitativ og kvalitativ forskningsplatform.

Vi giver forskere mulighed for at undersøge forskningsspørgsmål tæt knyttet til vores forløb, men også de store og grundlæggende spørgsmål inden for naturfagsdidaktik.

Med udgangspunkt i vores undervisningstilbud kan forskere følge elever og lærere fra folkeskolen og ungdomsuddannelser igennem længere tid, hvilket giver unikke muligheder for både kvantitativ og kvalitativ forskning.