NYE FORLØB OG FAGOMRÅDER PÅ VEJ TIL UNGDOMSUDDANNELSERNE
Snart går vi ind i et nyt år, og heldigvis er der masser at se frem til. Vi kan allerede nu løfte sløret for to kommende forløb til ungdomsuddannelserne, der kan tages i brug i 2025 – hvoraf det ene forløb er til et helt nyt fagområde.
Hidtil har vi i LIFE Fonden udelukkende udviklet undervisningsforløb til de naturvidenskabelige fag, men fremover tilbydes også forløb til de humanistiske og samfundsvidenskabelige fag på stx/htx med fokus på naturvidenskabelige og teknologiske emner. Ambitionen er at give naturvidenskab og teknologi en større plads i den almene dannelse.
Forløbene udvikles på de respektive fags præmisser og indenfor disse fags kernekompetenceområder. Fokus vil være på områder, hvor naturvidenskab og teknologi kan bidrage til fagenes mål, løse fagområdes problemstillinger og stimulere fagets udvikling. Samtidig fokuserer de på at understøtte elevernes engagement, handlekompetencer og myndiggørelse.
LIFE Fonden planlægger at udvikle 4-5 LIFE Forløb til humanistiske og samfundsvidenskabelige fag de kommende år og fortsætter samtidig med at udgive forløb til de naturvidenskabelige fag.
Det første forløb i de nye fagområder er allerede ved at blive udviklet. Det handler om tillid og kunstig intelligens til samfundsfag B/A. Forløbet kan bookes fra foråret 2025 og tages i brug efter sommerferien samme år – læs mere om det her:
FORLØB OM TILLID OG AI
stx/htx
Fag: Samfundsfag B/A
Estimeret varighed på 3 x 90 minutter
Det kommende forløb til samfundsfag B/A har fokus på, hvordan tillid til offentlige institutioner kan påvirkes, hvis der introduceres AI-systemer til beslutningsstøtte. I samarbejde med professor Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet, har vi udviklet en model, der beskriver hvilke faktorer, der især er vigtige for ændringer i tillid til institutioner. Gennem arbejde med fiktive cases, analyserer eleverne, hvordan brug af AI-systemer vil kunne påvirke disse faktorer. Ud fra deres analyse, skal de vurdere og argumentere for, om AI-systemet i en case kan anbefales eller ej. Formålet er at sikre et højt, samlet niveau af tillid til institutioner i samfundet.
Forløbet skal give eleverne en forståelse for begrebet tillid som samfundsfagligt begreb og introducerer dem til en model for, hvordan ændringer i tillid kan forstås og analyseres. Derudover præsenteres eleverne også for, hvad AI-systemer er. Det gør de gennem materialer, som er udarbejdet med input fra medlemmer hos vores samarbejdspartner Dansk IT. Elevernes teknologiske almendannelse styrkes, når de får indsigt i, hvor i samfundet vi møder AI-systemer og giver mulighed for at reflektere over styrker og svagheder.
Forløbet tager udgangspunkt i fagets sociologiske kernestofområde og kan fungere som forlængelse af eksisterende forløb, hvor eleverne har arbejdet med det senmoderne samfund og ekspertsystemer.
Vi fortsætter selvfølgelig med at udvikle spændende forløb til de naturvidenskabelige fag, og snart kan du booke et helt nyt undervisningsforløb om kvantekommunikation til fysik B til stx/htx. Læs mere om det her:
UNBREAKABLE
stx/htx
Fag: Fysik B
Estimeret varighed på 4 x 90 minutter
Hvordan vil kvantekommunikation ændre digital kommunikation i fremtiden, og skal alle have adgang til den? Dette er problemstillingen i Unbreakable, der tager udgangspunkt i det faktum, at Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande. Sikker kommunikation er nødvendig for at kunne leve trygt i et digitaliseret samfund, men i fremtiden vil nye teknologier udfordre mulighederne for sikker kommunikation. Kvantekommunikation kan hjælpe os med at sikre, at værdifuld information i fx kritisk infrastruktur ikke bliver aflyttet. Men kvantekommunikation kan også misbruges til at hemmeligholde fx sabotage og kriminalitet.
I Unbreakable skal elever undersøge og forklare, hvordan lys sendes og modtages til digital kommunikation med optiske fibre. Eleverne arbejder eksperimentelt med lasere, optiske fibre, polarisationsfiltre og lyssensorer. Undervejs i eksperimenterne skal eleverne sende og spionere hemmelige beskeder, og de skal reflektere over risiko for spionage i et netværk af optiske fibre. Eleverne skal også gennemføre et digitalt læringsspil for at undersøge og argumentere for fordele og ulemper ved at anvende enkelte fotoners egenskaber til sikker deling af krypteringsnøgler.
Unbreakable kan bookes snart og tages i brug fra foråret 2025.