RØDE LUS I HOLSTEBRO: KOM MED TIL KEMIUNDERVISNING PÅ HTX

.
.
.
.

Du tænker nok ikke over det, men hver gang du brygger en kop te, så foregår der en ekstraktionsproces. Teens smag, farve, duft og koffein ekstraheres fra tebladene til det varme vand. Ekstraktionsprocesser er gået forud for at kunne lave rigtig mange af de produkter, du bruger i din hverdag – men processerne bruger også store mængder energi, tid, kemikalier og råvarer. Hvordan kan vi optimere processerne? Det er dagens emne i kemilokalet på Døesvej i Holstebro. Nærmere bestemt er vi på besøg hos Uddannelsescenter Holstebro og skal følge kemiundervisningen i 1.c på htx. Klassens kemiunderviser, Ditte Kristina Jørgensen, gør klar til at undervise i det nye LIFE Forløb, Extractors:  

 

“Det er spændende at se, hvordan eleverne reagerer i laboratoriet i dag. Det er ikke alle, der er vant til at arbejde med et forløb, hvor der er lagt så meget ansvar over på eleverne, og hvor de ikke kender facit på forhånd. Forløbet er egentlig beregnet til 2. års elever, så derfor har jeg her i 1.c skruet op for timeantallet for at give eleverne mere tid til at arbejde med eksperimenterne og sætte sig ind i det faglige.” 


HVAD HANDLER EXTRACTORS OM? 

I Extractors skal eleverne tilrettelægge og gennemføre et eksperiment om ekstraktion – og så skal de forestille sig at sidde i kontrolrummet i en stor dansk virksomhed og forsøge at optimere virksomhedens ekstraktionsproces med fokus på ressourceforbrug, omkostninger og kundernes ønsker. I løbet af de tre moduler à 90 min, som Extractors strækker sig over, skal gymnasieeleverne undersøge ekstraktion i hverdagen, i laboratoriet og i industrien.  


VARIABLE, VARIABLE, VARIABLE 

Da vi møder eleverne i 1.c er de nået til andet modul i forløbet – ekstraktion i laboratoriet. Nærmere bestemt skal eleverne udvinde karminsyre fra skjoldlus. Karminsyre er et rødt farvestof, der bruges i makeup og i en lang række fødevarer. Men hvordan kan eleverne variere hvor meget karminsyre, de får ud af lusene? Hvor stor en mængde af skjoldlus skal man bruge? Hvor meget skal de knuses? Hvor lang tid skal opløsningen trække? Hvor varmt skal vandet være? Der er mange variable, som eleverne skal undersøge og eksperimentere med. Og det fører til en del bemærkninger fra eleverne:  

 

“Vi er nok nødt til at gøre det her ret systematisk – ellers har vi et problem senere!” 

 

“Ej! Nu kom jeg til at bruge postevand i stedet for ionbyttet vand – nu skal det hele gøres om!” 

.
.
.
.
.

Dagens kemiundervisning starter ud med usikkerhed fra eleverne, der ivrigt diskuterer indbyrdes. Efter et kort stykke tid forstummer snakken dog, og der er dyb koncentration. Der bliver eksperimenteret, og hypoteser bliver både bekræftet og afvist i løbet af de næste par timer. Samtidig dokumenterer eleverne alle deres resultater i appen Capture LIFE. Det er en gratis formidlingsapp, der er udviklet til Extractors, men vil kunne bruges i flere undervisningssammenhænge, hvor elever skal dokumentere og fortælle om deres arbejde. Vi spurgte en af eleverne, Maria, hvad hun synes om forløbet indtil videre:  

 

Det er sjovt selv at designe vores egen undersøgelse. Man er på en måde mere herre over, hvad der skal ske og hvordan. Det er også fedt at se, at vi har valgt forskellige fremgangsmåder i grupperne – helt uden at tale om det på forhånd,” siger Maria fra 1. c. 

 

Det glæder klassens kemiunderviser, Ditte Kristina Jørgensen, at eleverne er begejstrede for den undersøgelsesbaserede tilgang:  

.
.

Ditte Kristina Jørgensen, underviser i kemi, UC Holstebro, htx

“Det kan være udfordrende for de uforberedte elever, der vil være helt lost i starten uden lidt hjælp. Men for de andre elever er det dejligt at se, når de opdager, at det de troede var resultatet viste sig at være noget helt andet. Hvad der er rigtigt og forkert bliver på en måde sekundært i forhold til processen. Og det er sundt at opleve en gang i mellem – også for mig,”.

EKSTRAKTION I STOR SKALA 

Det eksperimentelle arbejde i dagens undervisning giver htx-eleverne en idé om, hvor mange variable der er, når man arbejder med ekstraktion – selv i lille skala. I næste modul skal eleverne afslutte Extractors ved at se på ekstraktion i en helt anden størrelse. De skal indtage en fiktiv rolle som produktionsansvarlige på en virksomhed, der beskæftiger sig med ekstraktion. Her skal de vurdere, hvordan de kan optimere virksomhedens produktion.   

 

Vi kan desværre ikke vente til i næste uge med at se, hvordan 1.c klarer det afsluttende modul. Vi kan dog tage med på en tur hos vores samarbejdspartner CP Kelco, der blandt andet har bidraget med data, beregningsmetoder og kundeprofiler til netop den virksomhedscase, som eleverne møder. 

 

CP Kelco har en fabrik i Lille Skensved ved Køge, hvor de producerer pektin fra citrusskaller og carrageenan fra tang. Få et unikt indblik i en international virksomhed, der arbejder med ekstraktionsprocesser og mød deres direktør Jørn Stryger, der sætter ord på samarbejdet i udviklingen af Extractors:  

HOV!

Vi kan ikke vise dig det indlejrede indhold, da du ikke har accepteret cookies fra trejdepart.

Venligst accepter marketing-cookies for at se denne video.

KOM I GANG MED EXTRACTORS 

Extractors er gratis. Forløbet består af et LIFE Kit med engangsmaterialer til at gennemføre forløbets øvelser samt appen Capture LIFE. Vi leverer LIFE Kittet på din institution et par dage før din ønskede startdato. I Extractors anvendes også vores digitale undervisningsplatform i samspil med materialerne i LIFE Kittet. På undervisningsplatformen finder du øvelser, videoer og vejledning til din forberedelse, inden du bruger forløbet i klassen. Du begynder booking af Extractors ved at klikke på linket her.