LIFE FONDEN UDVIDER DE STRATEGISKE AMBITIONER

.

Jeg er meget imponeret over, hvor godt det er lykkedes at etablere LIFE som en ny udbyder af undervisningsforløb. På få år har organisationen opbygget et setup, hvor naturfagslærere kan booke og få leveret LIFE Forløb til skoler og ungdomsuddannelser i hele landet. Sideløbende er der blevet etableret partnerskaber, undervisningslaboratorier samt en impact- og forskningsenhed. Det er en organisation kendetegnet ved stor faglig ekspertise og høj kvalitet,” siger Stefan Hermann, der tiltrådte som adm. direktør hos LIFE Fonden i oktober sidste år.  

 

Tre år efter de første LIFE Forløb blev leveret på skoler, er interessen for og tilfredsheden med vores undervisningsforløb blandt lærere stor. I 2023 anvendte 95.000 elever på knap 1.000 skoler over hele landet et LIFE Forløb i naturfagsundervisningen, svarende til en stigning på ca. 50% i forhold til 2022. I grundskolen var det 13% af eleverne i 0.-10. klasse, der gennemførte eksperimenter fra LIFE Forløb. På stx/htx arbejdede 20% af eleverne i biologi, idræt og naturgeografi med et LIFE Forløb.  

 

Disse resultater er bl.a. opnået gennem en landsdækkende etablering af vores undervisningsaktiviteter. I 2021 flyttede vi ind i LIFE Campus i Kgs. Lyngby, hvor tre klasser fra grundskoler og en klasse fra stx/htx dagligt bliver undervist i laboratorier. Siden er antallet af undervisningslaboratorier blevet udvidet, og ved begyndelsen af 2024 har vi udover de fire labs i LIFE Campus fire mobile undervisningslabs, et regionalt LIFE Lab i Odense og tre LIFE Labs på vej i hhv. Vordingborg, Aalborg og Aarhus. Interessen for LIFE Forløb er blevet forstærket af bl.a. partnerskaber med i alt 12 kommuner og et pilotprojekt sammen med Danske Gymnasier.  


 

EN VIGTIG BRIK I DEN ALMENE DANNELSE

LIFE Fondens bestyrelse har netop godkendt den nye strategi "En styrket almendannelse med naturvidenskab og teknologi", der sætter retningen frem mod 2028. Baseret på de seneste års etablering kunne strategien have fortsat den eksisterende retning og sikret en god anvendelse af LIFE Forløb på grundskoler og stx/htx i hele landet. God udbredelse af LIFE Forløb er dog ikke nok, når ambitionen er at skabe impact i form af en styrket naturvidenskabelig og teknologisk almendannelse og uddannelse hos børn og unge.  

 

Ifølge Stefan Hermann har naturvidenskabelig og teknologisk viden i dag en alt for lille rolle i vores almene dannelse. Han henviser bl.a. til en undersøgelse, omtalt i Lars Brian Kroghs bog "Naturfaglig dannelse" (2022). I undersøgelsen svarer 8% af de unge, at naturvidenskabelig viden er vigtig for at leve og begå sig i verdenen, mens hhv. 61% og 31% ser humanistisk og samfundsvidenskabelig viden som vigtig.  

 

Dette skal ændres, for naturvidenskab og teknologi er både fundamentalt vigtige i det moderne liv, og de spiller en mere og mere betydningsfuld rolle i samfundet. Ikke mindst i forhold til den grønne omstilling, der er nødvendig for at håndtere den aktuelle klima- og biodiversitetskrise, og i lyset af teknologis voksende indvirkning på samfundet. Naturvidenskabelig og teknologisk viden skal i højere grad opfattes som en forudsætning for både en oplyst demokratisk debat, menneskelig myndighed og en bredere STEM-rekruttering.  

 

Vores ambition er, at alle uanset uddannelse og job har et minimum kendskab til og fortrolighed med naturvidenskab og teknologi, da det er vigtigt for at kunne forholde sig til aktuelle problemstillinger i samfundet. Som fond vil vi bidrage til den helhedsorienterede naturvidenskabelige og teknologiske dannelse blandt børn og unge, da vi tror på, at en almendannelse, der integrerer naturvidenskab og teknologi, vil have en positiv indvirkning på vores samfund, på fællesskaber og det enkelte menneskes myndighed som borger og ved eventuelt valg af naturvidenskab og teknologi som uddannelsesvej”, siger Stefan Hermann.  


 

EN STØRRE SPILLEPLADE I SKOLEN

I dag uddeler LIFE Fonden 17 undervisningsforløb til naturfagene som bevillinger til grundskolen og stx/htx. Med den nye strategi er ambitionen at udvikle 20 nye forløb, så vi ved udgangen af 2028 kan levere 37 LIFE Forløb til grundskoler og ungdomsuddannelser. Halvdelen af de nye forløb skal bruges til undervisning i naturfagene, men som et nyt virkemiddel vil vi også udvikle forløb med naturvidenskabelige og teknologiske emner til matematik, samfundsfag og historie.   

 

Undervisningsforløb til naturfag er en for lille spilleplade, hvis vi som fond skal lykkes med vores mission om at styrke den naturvidenskabelige og teknologiske almendannelse hos børn og unge. Når man fraregner matematik, fylder naturfagene kun 10% af undervisningstimerne i folkeskolen. Vi ønsker at udvide vores portefølje og udvikle undervisningsforløb om naturvidenskab og teknologi til fag som historie, samfundsfag og dansk. Historie er jo ikke bare politisk og økonomisk historie, men også miljøhistorie og teknologihistorie. Derudover er vores ambition at udvikle forløb til matematik, hvor vi jo i disse år oplever en kritisk udvikling”, siger Stefan Hermann.  

 

Et andet område, hvor vi oplever et stort behov for naturfaglige aktiviteter, er daginstitutioner. Forskning viser, at en tidlig indsats påvirker interessen for naturvidenskab og teknologi. Erfaringerne viser til gengæld, at det er svært for daginstitutioner at løfte opgaven med det nye læreplanstema "Natur, udeliv & science" fra 2018. I den nye strategiperiode agter vi at undersøge og realisere fremstød, der gør det muligt at udvikle og levere naturfaglige aktiviteter til daginstitutioner.  

 

Vi vil også kortlægge mulighederne for at understøtte erhvervsuddannelser og erhvervsskoler. Det kan fx være ved at udvikle undervisningsforløb, da vi oplever, at EUD-undervisere efterspørger ideer til at kunne gennemføre helhedsorienteret undervisning, men samtidig savner tid til at udvikle praksisnære, erhvervsrettede undervisningsforløb til STEM-grundfagene.  


 

EN FORSTÆRKET FORANKRING

Der er ingen tvivl om, at skolen er et væsentligt omdrejningspunkt for at styrke den naturvidenskabelige og teknologiske almendannelse og uddannelse, men indsatser overfor skolen kan ikke stå alene. Den nye strategi præsenterer således også nye virkemidler med fokus på forankring, hvor vi gennem samarbejde med nøgleaktører fra uddannelses- og skolemiljøet kan bidrage til at sikre et varigt aftryk.  

 

Dette skal dels ske via partnerskaber med kommuner og professionshøjskoler, hvor vi vil bidrage til kapacitetsopbygning og understøtte den eksisterende struktur for kompetenceudvikling af naturfagslærere. Dels via effektmålinger og forskningsprojekter, hvor vi sammen med skoler og forskningsmiljøer skaber ny viden om effektfuld naturfagsundervisning, som kan bruges til at forbedre undervisningspraksis generelt.  

 

Derudover ønsker vi at blive en tydeligere og hørbar stemme i såvel faglige sammenhænge som i den bredere samfundsdebat, hvor vi kan bidrage til at sætte vigtigheden af naturvidenskab og teknologi på dagsordenen igen. Dette skal ske via forskellige arenaer, hvor vi indgår i samtaler og debatter med det undervisningsfaglige miljø, de politiske beslutningstagere og den brede offentlighed. 

 

Vi ønsker at skabe en blivende forandring. For at opnå dette bygger den nye strategi et lag ovenpå de grundlæggende planer med LIFE som undervisningsinitiativ. Et nøgleord for de nye strategiske ambitioner er et tæt samvirke med nøgleaktører fra uddannelsesmiljøet. Vi vil tilstræbe en øget dialog med for eksempel skoleaktører, uddannelsessystemet og politikere, så vi sammen kan fremme den naturvidenskabelige og teknologiske almendannelse og uddannelse hos børn og unge”, fortæller Stefan Hermann.  


NYE FORMER FOR ANSÆTTELSER


De første år er LIFE Fonden som organisation vokset hastigt, og der er i dag knap 100 ansatte. Hovedparten af medarbejderne beskæftiger sig med udvikling af og undervisning i LIFE Forløb, og mere end 60% af medarbejderne har en naturfaglig uddannelsesbaggrund.  

 

De kommende år vil vi afprøve nye ansættelsesformer, der vil sikre en øget integration med uddannelses- og skolemiljøet. Vi planlægger bl.a. at anvende kombinationsansættelser og projektansættelser, hvor lærere arbejder dels på en skole og dels som underviser eller udviklingskonsulent hos os. Vi vil også undersøge mulighederne for studiejobs for lærerstuderende ved de regionale LIFE Labs. 

 

For at realisere de strategiske ambitioner mest effektivt og med størst effekt er der behov for at forny og tilpasse fonden organisatorisk, og der etableres derfor en ny og slankere organisering.  

 

LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden med en forventet 10-årig bevilling frem mod 2030. Den nye strategi "En styrket almendannelse med naturvidenskab og teknologi" sætter retningen for LIFE Fonden frem mod 2028. 



LÆS HELE LIFE FONDENS STRATEGI 28 HER