GLEM DEN GRÅHÅREDE EINSTEIN-TYPE: NATURVIDENSKAB ER FOR ALLE

.
.
.

72 elever fra Fuglsanggårdsskolen i Virum tager turen gennem svingdøren på LIFE Campus klokken lidt i 9 om morgenen – klar til en dag med workshops, aktiviteter med STEM-rollemodeller og et eksplosivt DTU ScienceShow.  

Hvordan kan en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi se ud? Det er omdrejningspunktet for dagen, hvor vi især fokuserer på at koble teori med praksis. Derfor vil eleverne i første halvdel af dagen hoppe mellem tre forskellige workshops, hvor eksperimenter og hands-on erfaringer er omdrejningspunktet.  

DE ALSIDIGE ENZYMER 

I Bohr-laboratoriet står Thamis, Signe og Caroline fra Novozymes klar til at tage imod de første elever til en workshop om enzymer og deres mange egenskaber. De skal blandt andet lære om, hvordan enzymer kan katalysere langt de fleste reaktioner i biologiske processer. Dermed kan enzymer hjælpe med at accelerere den bæredygtige udvikling ved eksempelvis at fange CO2, nedbryde plastik eller bidrage til at mætte en voksende verdensbefolkning. I laboratoriet får eleverne syn for sagen, hvor de blandt andet bruger en stor del af tiden på at eksperimentere med alternativer til kød.  

 

DEN GRØNNE REVOLUTION OG ALGEDRÅBEFORSØG 

I nabolaboratoriet Curie er der ligeledes gang i eksperimenterne – her er dagens hovedfokus dog ikke enzymer men i stedet alger. Eleverne bliver præsenteret for algers vilde egenskaber. De kan være bittesmå, eller meget store, som f.eks. den blæretang, man finder på stranden. Alger kan også bruges til biobrændsel og kræftmedicin, og det er lige præcis derfor, alger er en vigtig spiller i den grønne revolution.  

Et af dagens eksperimenter går ud på at eleverne danner små algedråber, som kan bruges til at visualisere algernes fotosyntese – men også vise, at alger kan lave respiration ligesom mennesker.  

 

SMAG FOR GRUNDSMAGENE 

Hos Mladen og Emilia fra LIFE Fonden er der et lidt andet fokus, end på de to andre workshops. Her bliver eleverne budt indenfor i gastrofysikkens verden og introduceret for spørgsmålet: Hvordan kan vi få flere til at få lyst til at spise sundere og efterleve kostrådene, som både tager hensyn til sundheden og klimaet? For at svare på spørgsmålet skal eleverne gå på opdagelse i deres egne smagsoplevelser og bruge deres sanser som måleredskab. De skal blandt andet identificere de fem grundsmage og beskrive deres smagsoplevelse, når de bliver bedt om at smage på jelly-beans og salte chips.  

.
.
.
.

STEM-ROLLEMODELLER 

Der hersker stadig stereotyper, fordomme og barrierer, når det kommer til unges valg af uddannelse inden for STEM-området. Derfor vil vi gerne vise eleverne diversiteten og mangfoldigheden bag nogle af de personer, der arbejder med naturvidenskab og teknologi til hverdag. Efter de praktiske og virksomhedsrelaterede workshops møder eleverne otte rollemodeller fra LIFE Fonden, Biotech Academy og Novozymes, som fortæller om deres forskellige veje til et job eller studie inden for STEM.  

En af disse rollemodeller er Caroline Mosbech, der er forsker hos Novozymes. Mød Caroline her i videoen og opleve samtidig Science Day i levende billeder: 

HOV!

Vi kan ikke vise dig det indlejrede indhold, da du ikke har accepteret cookies fra trejdepart.

Venligst accepter marketing-cookies for at se denne video.

Dagens slutter af med et brag, hvor de 72 elever får en eksplosiv oplevelse fra selveste DTU ScienceShow, der har stillet op i Kolossalen på LIFE Campus til en halv times informativ og sjov science-underholdning.

Efter showet fanger vi Mikkel Strande fra Fuglsanggårdsskolen, der gør status på dagens oplevelser:

Det har været meget lærerigt og inspirerende. Det er især fedt at få lov til at eksperimentere uden en masse regler – vi fik næsten frit spil til selv at forsøge os frem. Jeg synes, det kunne være spændende at arbejde med naturvidenskab i fremtiden,” siger Mikkel.

OM SCIENCE DAY 

Science Day er en årlig landsdækkende begivenhed, hvor virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet inviterer elever fra grundskoler og gymnasier inden for til at arbejde med praktiske og virkelighedsnære aktiviteter inden for STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Eleverne møder rollemodeller, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab, samt deltager i praktiske og virksomhedsrelaterede workshops.  

Science Day er arrangeret af Naturvidenskabernes Hus - læs mere her: https://nvhus.dk/tilbud-undervisere/science-day/ 

.
.
.
.