VIL DU HAVE DIN 3. KLASSE I STØDET? PRØV DET NYE FORLØB TIL NATUR/TEKNOLOGI

.

HVORFOR ET FORLØB OM ELEKTRICITET OG SOLCELLER? 

Smartphones, fjernsyn og elbiler. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Danmark står vi over for en grøn omstilling, der blandt andet indebærer, at vi bliver endnu bedre til at bruge elektricitet til flere formål i samfundet. Derfor stiger vores behov for at producere mere elektricitet på en bæredygtig måde. Dette vil udfordre vores nuværende produktion og kræve udvikling og implementering af nye teknologier. Heldigvis kan bæredygtig elektricitet produceres på mange måder, og solceller er blot én af flere teknologier til at opnå dette. Med afsæt i ovenstående skal elever i 3. klasse udforske den spændende verden af elektriske kredsløb og solceller.  



HVAD SKAL ELEVERNE ARBEJDE MED? 

I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad et elektrisk kredsløb er, og hvordan man kan bygge forskellige elektriske kredsløb. Eleverne kommer også til at tegne og aflæse forskellige diagrammer af stigende kompleksitet samt arbejde med kredsløb, som får elektricitet fra et batteri. Senere skal eleverne undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle til at producere elektricitet til et kredsløb og bygge en solcellelampe. Solstrøm består af 8 lektioner opdelt i 4 moduler af 1,5 times varighed. 

HOV!

Vi kan ikke vise dig det indlejrede indhold, da du ikke har accepteret cookies fra trejdepart.

Venligst accepter marketing-cookies for at se denne video.

DE NATURFAGLIGE KOMPETENCER 

Igennem hele forløbet skal eleverne arbejde undersøgende og kommer primært til at bruge undersøgelseskompetencen og modelleringskompetencen. Eleverne kommer både til at arbejde med en åben prøv-dig-frem-metode samt en mere struktureret eksperimentel tilgang med begyndende hypotesedannelse og afprøvning af egne hypoteser. Eleverne skal via det undersøgende arbejde opnå kendskab til, hvad et elektrisk kredsløb er, hvordan man bygger det, og hvad der skal til for, at en solcelle producerer mest elektricitet. Gennem forløbet arbejder eleverne også med modellering ved at tegne og lave modeller, der repræsenterer elektriske kredsløb, og hvordan de bliver brugt i hverdagen.  
 


UDVIKLET I SAMARBEJDE MED SYDDANSK UNIVERSITET OG CAPE

I udviklingen af Solstrøm arbejdede vi tæt sammen Professor Morten Madsen og hans kolleger fra Centre for Advanced Photovoltaics and Energy (CAPE) ved Syddansk Universitet. CAPE's forskning omfatter blandt andet organiske og hybride solceller, der byder på en række fordele sammenlignet med traditionelle siliciumsolceller. En særlig fordel ved organiske solceller er muligheden for integration i vinduer, facader og andre bygningsdele, hvilket åbner op for lokal produktion af strøm. Samtidig er organiske solceller et vigtigt supplement til traditionelle solceller, da de bidrager med bedre udnyttelse af solenergiressourcer og fremmer den grønne omstilling. Dette er alt sammen viden, der har inspireret vores udviklingskonsulenter til at skabe de aktiviteter, som eleverne møder i forløbet.  

.

SÅDAN KOMMER DU I GANG MED SOLSTRØM

Solstrøm er gratis. Forløbet består af et LIFE Kit med materialer til at gennemføre forløbets øvelser. LIFE Kittet booker du her på siden, og vi leverer og afhenter kittet på din skole. De første LIFE Kits bliver sendt ud i midten af august.

I Solstrøm anvendes vores digitale undervisningsplatform i samspil med materialerne i LIFE Kittet. Du modtager en e-mail med link til platformen ved booking. På undervisningsplatformen finder du øvelser, videoer og vejledning til din forberedelse (er klar fra juni af). Det er med andre ord let at komme i gang!