DET GODE SAMARBEJDE: KU FOOD

.
.
.
.
.
.

OM TASTEMASTER


Du skal slukke tørsten i vand, spise mindre kød og flere grøntsager og bælgfrugter. Sådan lyder det blandt andet i officielle kostråd, der gik fra 10 til 7 konkrete anbefalinger i 2021. Kostrådene skal ikke længere kun tage udgangspunkt i din sundhed men også have fokus på vores klima. Selvom kostrådene er lette at forstå, kan de være svære at følge for rigtig mange unge. Kan vi gøre noget ved det?

 

Ovenstående er oplægget til de elever i 10. klasse, der skal arbejde praktisk og eksperimenterende med vores nye undervisningsforløb TasteMaster. Ved hjælp af madens fysisk-kemiske egenskaber og gastrofysikkens metoder og tilgange, skal eleverne undersøge, hvordan de kan være med til at skabe lyst til at efterleve kostrådene.

 

 

GRUNDLAG OG INSPIRATION


Allerede da TasteMaster blot var en idé på et whiteboard, var vi i dialog med forskere fra KU FOOD. Sammen rammesatte vi forløbet og dannede grundlaget for videre inspirationssøgning. Blandt andet deltog vores udviklingshold på Madens Folkemøde i Maribo, hvor indsigter og perspektiver på vores madsystem var i fokus. På Madens Folkemøde blev det hurtigt klart, at der var potentiale i at lave et undervisningsforløb med en vinkel på mad og sundhed – men med udgangspunkt i de unges egen hverdag. Ved hjælp af efterfølgende interviews med interesseorganisationer og elever fandt vi blandt andet ud af, at de officielle kostråd var oversete i specielt den yngre målgruppe. Derudover vil mange unge ikke efterleve kostrådene på grund af smagen af de råvarer, som rådene anbefaler, at vi spiser.

.
.
.
.
.

UDVIKLINGSWORKSHOPS


KU FOOD og deres team består af forskere med ekspertise i madens fysik/kemi, smag, kost og formidling af disse. De har været med til at sætte deres præg på udviklingen af alle aktiviteterne i TasteMaster gennem udviklingsworkshops med vores udviklere.

 

Hvad skal eleverne lære? Hvad skal de lave for at opnå den ønskede læring? Hvilke materialer skal de bruge/arbejde med? Disse tre spørgsmål var et fast element, hver gang der blev afholdt workshops – både på et generelt niveau og helt nede på det enkelte aktivitetsniveau. Det er specielt forskernes erfaring og viden, der har været meget givende i udviklingsprocessen, hvis man spørger vores udviklingskonsulent, og tidligere naturfagslærer, bag på forløbet, Mladen Mikosavljevic:

 

“Forskernes viden og erfaring har været uundværlig i udviklingen af TasteMaster. Det er en enorm fordel for os, at de kan sætte deres viden ind i en undervisningskontekst. KU FOOD og deres forskere har været gode til at finde aktiviteter, som er motiverende for børn og unge og samtidig kunnet trække på viden fra andre projekter, som de har været med til at udvikle.

.

INTERVIEW MED ANNEMARIE OLSEN

Annemarie Olsen er forsker og viceinstitutleder for uddannelse på Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD). Hun har været med til at udvikle TasteMaster fra begyndelsen. Hør Annemarie uddybe samarbejdet med vores udviklingskonsulenter lige her i videoen:

MERE OM TASTEMASTER

TasteMaster er modulært og har en varighed på 8-12 lektioner. Antallet af lektioner afhænger af, hvor mange moduler du vælger. Forløbet er bygget op omkring tre temaer, der hver især tager udgangspunkt i et af kostrådene. Modulerne kan sammensættes frit.


TasteMaster tager afsæt i FN's verdensmål nr. 3: “Sundhed og trivsel”. Du kan læse mere om selve forløbet lige her på LIFE.dk og samtidig booke forløbet i vores bookingsystem. Alle 10. klasser på folkeskoler, privatskoler, erhvervsskoler og efterskoler i hele landet kan booke TasteMaster og få leveret forløbet direkte til døren – helt gratis.

.
.

KU FOOD

KU FOOD har været medudviklere på aktiviteterne i TasteMaster. Deres mission er at levere forskning og uddannelse samt at formidle viden på højeste internationale niveau inden for fødevarevidenskab og teknologi. På KU FOOD udføres forskning og uddannelse, der er med til at løse de globale udfordringer på fødevareområdet. Forskning indgår i udviklingen af nye fødevarer og måder at producere dem på.