KORT OM MIKROSAFARI
I Mikrosafari skal eleverne lære om insekternes og smådyrenes levesteder, opbygning og eventuelle forvandling, for at de kan være med til at passe bedre på disse dyr i fremtiden. Eleverne skal indsamle og undersøge insekter og smådyr, de skal udfylde et insekthotel, og de skal fortælle og skrive i arbejdsbogen om insekter og smådyr ved hjælp af fagord. I forløbet arbejder eleverne med alle de fire naturfaglige kompetenceområder fra Fælles Mål, men det er særligt undersøgelses- og kommunikationskompetencen, der er fokus på. Nedenfor på denne side finder du en forløbsoversigt, hvor du kan læse om, hvad eleverne skal lave i Mikrosafari. Du kan også orientere dig om forløbets opbygning ved at besøge vores digitale undervisningsplatform lige her.
VARIGHED, FAG OG SAMARBEJDE
Mikrosafari strækker sig over cirka 12 lektioner i faget natur/teknologi. Forløbet er udviklet i samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum, der i samarbejde med Miljøstyrelsen, Naturhistorisk Museum Aarhus og DanBIF står bag den digitale videnbase Arter, som eleverne skal arbejde med i forløbet. Det er via Arter, at eleverne indrapporterer deres fund af smådyr og insekter og dermed er med til at kortlægge den danske biodiversitet. Læs mere om samarbejdet bag Mikrosafari her.