PLAST­MISSIONEN

I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal gøre produktionen af deres mobilcovers mere bæredygtig!

  • Gratis levering til skoler i hele landet
  • Varighed på 4 uger fordelt på 24 lektioner
  • Målrettet læringsmål for 7. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi

Hvad er et LIFE Forløb?

Et LIFE Forløb er et undervisningsforløb. I hvert LIFE Forløb får du leveret et LIFE Kit med materialer, der bruges i sammenspil med vores digitale platform MY:LIFE. 

Hvad er et LIFE Forløb?

Hvilke fag og klasser?

Plastmissionen er for 7. klasser i fagene fysik/kemi, biologi og geografi.

Hvilke fag og klasser?

Hvor mange lektioner?

Plastmissionen strækker sig over fire uger fordelt på 24 lektioner.

Hvor mange lektioner?

Hvilket verdensmål?

I Plastmissionen tages der udgangspunkt i FN's verdensmål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion.


Hvilket verdensmål?

Samarbejdspartner

Plastmissionen er udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen og med faglig sparring fra Plastindustrien og DTU. 

Samarbejdspartner

Hvem kan booke Plastmissionen?

Alle skoler i hele landet kan booke Plastmissionen og få leveret forløbet direkte til døren – helt gratis.

Hvem kan booke Plastmissionen?

KORT OM PLASTMISSIONEN

Rigtig mange ting i vores hverdag er lavet af plast. Formentlig mange flere, end du aner. Vi anvender dagligt produkter af plast overalt på jorden, fordi plast hjælper os i hverdagen og har mange gode egenskaber. Men plast produceres i store mængder og kan være svært at nedbryde, hvilket kan være til stor belastning for miljøet og klimaet – det må vi finde en løsning på!

I Plastmissionen til 7. klasse træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Gennem et videoopkald fra virksomhedens direktør bliver de sat på en udfordrende mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig. For at komme nærmere svaret må eleverne i gang med en grundig undersøgelse af plast for at blive klogere på, hvad plast egentlig er for et materiale, hvordan det er opbygget, og hvordan det produceres. 

VARIGHED OG FAG

Plastmissionen strækker sig over fire uger fordelt på 24 lektioner i fagene fysik/kemi, biologi og geografi. Vælger du at fordele de 24 lektioner på mindre end fire uger, skal du være opmærksom på, at aktiviteterne ”Covers af bioplast?” og ”Stresstest del 1-3” begge består af flere dele hvor det kræves, at der går en uge mellem delene for at eleverne kan få de bedste resultater. 

BOOKING OG MY:LIFE

Plastmissionen består af to selvstændige undervisningsforløb. Et kitforløb, hvor du modtager et LIFE Kit med materialer til at gennemføre forløbets øvelser og et labforløb, hvor klassen som en overbygning kan arbejde videre med forløbet i et af LIFEs laboratorier.

LIFE Kittet booker du her på siden, og vi leverer og afhenter kittet på din skole. Du begynder booking af dit LIFE Kit ved at klikke på knappen øverst på siden. Efter endt kitforløb kan klassen arbejde videre med Plastmissionen i et labforløb.  Undervisningen ledes af undervisere fra LIFE sammen med klassens lærer.

I begge undervisningsforløb anvendes den digitale platform MY:LIFE. Her findes øvelser, videoer og vejledning til din forberedelse, inden du bruger Plastmissionen i klassen eller inden et labforløb.

Plastmissionen er gratis, da forløbet uddeles som en bevilling fra LIFE Fonden.

SAMARBEJDE

Plastmissionen er udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen, der har bidraget med faglig sparring om kvalitetssikring af plast og givet et indblik i metoder fra LEGO Koncernens egen kvalitetssikring og materialeudvikling. Derudover vil LEGO Koncernen levere de plastemner, som indgår i selve undervisningsforløbet, hvor eleverne skal lave deres egen kvalitetssikring af plast. Desuden har Plastindustrien og DTU bidraget med faglig sparring og viden.

Hvis du vil vide mere om vores samarbejde med LEGO Koncernen, kan du læse denne artikel, hvor vi tager dig med ind bag udviklingen af forløbet:

INDHOLD

Gennem egne undersøgelser og ved brug af materialer som plastgenstande fra industrien, dilemmakort, animationsfilm og digitale værktøjer kortlægger eleverne plastcovers livscyklus og kommer med alternative løsninger til en mere bæredygtig produktion. De vil på missionen skulle gøre sig forskellige overvejelser som fx: Hvilke råstoffer bruges? Hvad betyder kvaliteten for, hvor bæredygtigt et produkt er? Og hvordan kan virksomheder gennem produktdesign og andre tiltag hjælpe til, at deres plastprodukter kan genanvendes? Med et forløb om plast vil vi bidrage til at eleverne får et nuanceret billede af plast som materiale og styrke deres forståelse af, hvordan plastvirksomheder kan gøre for at skabe en bæredygtig fremtid.

FORLØBSPLAN