KVÆRN, SMELT OG STØB: DE FØRSTE OPLEVELSER MED PLASTMISSIONEN LAB
Hvad er forskellen på at genbruge og genanvende? Hvor ender plasten, når vi smider det i affaldscontaineren? Spørgsmålene er mange, når de første elever skal arbejde med vores helt nye forløb, Plastmissionen Lab. Kom med på en tur i laboratoriet.
“Jeg tror ikke, at perlerne smelter sammen med perlepladen – selvom vi varmer både oppefra og nedefra.”
Sådan lyder en af hypoteserne fra eleverne i dagens undervisning i Plastmissionen Lab i LIFE Campus. Men hvordan tester eleverne så den hypotese? Det gør de ved at prøve sig frem – igen og igen. Bevæbnet med en panini-grill og en plastscanner skal 7.C fra Nordsjællands Grundskole & Gymnasium undersøge og eksperimentere med sammensmeltning af plast, identifikation af plasttyper og genanvendelse. Eleverne er nogle af de første, der gennemfører Plastmissionen Lab, der er vores fjerde labforløb foruden Enzymjagten Lab, WeGrow Lab og Turbovækst Lab.
HVAD INDEHOLDER PLASTMISSIONEN LAB?
I Plastmissionen Lab skal eleverne undersøge, hvilke udfordringer der er, når man genanvender husholdningssorteret plastaffald – eksempelvis hvis plastaffaldet skal blive til nye plastprodukter. For at identificere udfordringerne, skal eleverne blandt andet undersøge de delprocesser, et stykke plastaffald skal igennem, for at blive til et nyt plastprodukt. Plastmissionen Lab har en varighed på fem timer og er en overbygning til Plastmissionen, der køres som et fire ugers undervisningsforløb på skolerne.
Eleverne bliver undervist af vores egne LIFE-undervisere med hjælp fra klassens lærer. Selve undervisningen foregår i vores LIFE Labs, der både tæller mobile laboratorier, LIFE Campus og de kommende regionale laboratorier. I dag er 7.C på besøg i laboratorierne i LIFE Campus, og det glæder klassens naturfagslærer Kirsten Thamstrup-Moser:
PE, PET, PS ELLER?
På bordet foran eleverne ligger der plast i alle mulige former og farver. Vores undervisere Louise Dyrholm-Pilegaard og Alireza Gorgin er i fuld gang med at demonstrere, hvordan eleverne benytter den plastscanner, de har fået udleveret. Nu er det op til eleverne at identificere de forskellige plasttyper, der ligger foran dem. Er det PE, PET, PS eller en helt fjerde type? Og hvorfor kan plastscanneren ikke sortere sort plast?
“Det er en god øvelse for eleverne at få en plastscanner i hånden, for så går det for alvor op for dem, at plast ikke bare er plast. Fx kommer det bag på de fleste elever, at en colaflaske består af tre forskellige plasttyper,” siger vores underviser Louise.
Klassens naturfagslærer Kirsten stemmer i og tilføjer: “Mine elever elsker den undersøgende tilgang – specielt når der er et klart formål med det, de undersøger. Og det er der i Plastmissionen Lab, hvor eleverne skal forstå, hvordan de genanvender plast fra helt almindelige hverdagsting.”
GENANVENDT NØGLERING
Efter frokost skal eleverne fra 7.C forene deres nye viden om plasttyper med en praktisk produktionsøvelse. Her skal de blandt andet kværne, smelte og støbe genanvendt plast om til en nøglering. Igen bliver eleverne udstyret med en paninigrill til at smelte den plast, som de forinden har kværnet i en plastkværn. Nu handler det om at vælge de rigtige plasttyper, vurdere mængden af plast og ikke mindst tage højde for hvor lang tid plasten skal smeltes. Alt sammen inden det hele samles i en støbeform.
“Ej, jeg har smeltet alt for lidt plast – det bliver verdens mindste nøglering!”
“Det er bedst at kværne låg fra colaflasker – de er lette at få i mindre stykker!”
Der er mange udbrud, og eleverne går til opgaven med liv og sjæl – de får nemlig lov at tage deres nystøbte nøgleringe med hjem.
Dagens undervisning nærmer sig sin afslutning. Inden vi siger helt farvel, skal der reflekteres over, hvorfor flere af vores hverdagsprodukter ikke bliver designet til bedre at kunne genanvendes. For som en af eleverne fra 7.C siger:
“Det er jo egentlig ret nemt at genanvende plast, hvis vi bare lader være med at blande så mange forskellige plasttyper sammen.”
VIL DU BOOKE PLASTMISSIONEN LAB?
Når du booker Plastmissionen, vil du blive præsenteret for muligheden for at booke et efterfølgende besøg i et af vores LIFE Labs. Afhængig af din skoles placering i landet, vil dig og din klasse enten blive tilbudt et besøg i LIFE Mobil Lab eller i et regionalt lab. Der må dog maksimalt gå 8 uger fra I er færdige med Plastmissionen, til I skal arbejde med Plastmissionen Lab. Bliv klogere her.