INTROWORKSHOPS I KOMMUNALE NATURFAGSNETVÆRK
Der er noget tomt ved LIFE-undervisernes skriveborde. De er nemlig rundt i landet for at undervise elever, men også for at holde introworkshops for cirka 20 kommunale naturfagsnetværk. Men hvad er en introworkshop egentlig, og hvad kan man lære der? Læs med her og få svaret:
Der er lidt tomt på gangene hos LIFE Fonden i øjeblikket. Vores undervisere er nemlig rundt i hele landet – ikke kun for at undervise elever, men også for at inspirere lærere til at anvende undersøgelsesbaseret undervisning med virkelighedsnære problemstillinger i klasseværelset. Det sker ved de såkaldte introworkshops, hvor LIFE-undervisere introducerer specifikke undervisningsforløb til naturfagslærere fra grundskolen.
”Vores opgave er at give deltagerne på introworkshoppen et overblik over LIFE Fondens palette af naturfaglige undervisningsforløb, og hvordan lærerne i praksis kan bruge forløbene på skolerne. Formålet er både at give deltagerne en introduktion til forløbene, så de ved, hvilke muligheder der er, men også at klæde dem på til at bruge materialerne med eleverne. Vi taler meget om, hvilken læring og viden eleverne opnår”, fortæller Pia Louise Nielsen, der er underviser i LIFE Fonden og har afholdt flere introworkshops.
Også vidensdeling imellem deltagerne er en vigtig del af en introworkshop fortæller Pia, og uddyber:
”Tit får vi også nogle gode snakke om de pædagogiske og didaktiske overvejelser, og deltagerne sparer og udveksler erfaringer med hinanden.”
Alle vores undervisningsforløb tager afsæt i seks kvalitetsprincipper, der overordnet handler om, at et undervisningsforløb skal være relevant for en aktuel samfundsudfordring inden for bæredygtighedsdagsordenen, tage udgangspunkt i dels en virkelighedsnær problemstilling, dels en undersøgelsesbaseret didaktik, være udviklet i samarbejde med en virksomhed eller forskningsinstitution og inkludere faglig og metodisk støtte til lærerne gennem hele forløbet.
PÅ BESØG I KOLDING
I august tog LIFE-underviserne Annette Hjort og Aff Hjarnø turen til Kolding for at mødes med kommunens naturfagsnetværk. Indholdet i en introworkshop er altid tilpasset og målrettet deltagerne, så i Kolding havde Annette og Aff medbragt materialer til forløbene Enzymjagten til 6. klasse og Kræftens Gåde til 8. og 9. klasse.
”Til introworkshoppen så jeg, hvad kasserne indeholder – og at man som lærer nærmest får alt serveret på et sølvfad. Samtidig kan ALLE være med uanset skolens økonomi, fordi det meste er med i kassen”, fortæller Hanne Sass Nymark, der er lærer og naturfagsvejleder på Christiansfeld Skole.
Rikke Handberg Philipsen, der er Naturfagskonsulent i Kolding Kommune var enig og sagde: “Undervisningsforløbene virkede både relevante og let tilgængelige. Det er en kæmpe fordel, at alt er samlet. Man skal ikke bruge al sin forberedelsestid på at løbe rundt og samle materialer ind, men kan sætte sig ned og forberede sig og læse op på materialet.”
I august og september har vores undervisere afholdt cirka 20 introworkshops for kommunale naturfagsnetværk rundt i landet. Vi håber, at du med denne artikel blev klogere på, hvad en introworkshop indeholder, og hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte Trine Hybholt på thy@life.dk.