”KEMI ER LIGE SÅ VIGTIGT SOM AT LÆRE AT SKRIVE”
Vi har haft besøg af Nobelprismodtager i kemi, Morten Meldal, til en snak om science for elever i de helt tidlige klasser - læs mere lige her.
ELEVER PÅ ENZYMJAGT
I oktober 2022 blev professor i kemi på Kemisk Institut på Københavns Universitet, Morten Meldal, tildelt Nobelprisen i kemi for sin opdagelse og udvikling af klik-kemi og bioortogonal kemi. I forbindelse med modtagelsen af Nobelprisen har han i flere medier fremhævet vigtigheden af, at børn og unge bliver eksponeret for, og arbejder med, naturvidenskaben i en tidlig alder. Derfor var han fredag d. 24. februar på besøg i LIFE Fonden for at blive klogere på, hvordan vi går til den opgave med vores LIFE Forløb og laboratoriefaciliteter.
Det var selvfølgelig selvskrevet, at Meldal, udover en generel introduktion til vores LIFE Forløb, fik en mere dybdegående præsentation af det kommende kemi-forløb til ungdomsuddannelserne, der er klar til at blive booket af skolerne efter sommerferien. Herefter var det tid til en rundvisning i vores undervisningslaboratorier på LIFE Campus. Det var dog svært at komme til, da alle laboratorierne var fyldt op af 6. årgang fra Vedbæk Skole i Rudersdal Kommune, der var i fuld gang med Enzymjagten – vores forløb i natur/teknologi om enzymproducerende svampe.
Der blev dog alligevel gjort plads til Meldal, da han interesseret spurgte eleverne, hvad de havde gang i. Eleverne fortalte flittigt, at de var i gang med at teste variabler, fordi de skulle finde den bedste måde at bruge enzymer til at vaske deres jeans rene – og det imponerede Meldal:
”Det er totalt imponerende, hvad I laver – det er super godt at gå ind og lave forløb med specifikke samfundsrelevante cases, som eleverne kan relatere sig til.”
FUNDAMENTAL MANGEL
Selvom Morten Meldal er begejstret for undervisning med udgangspunkt i virkeligheden, så savner han dog et fundamental element i grundskolen – og det er netop fokus på fundamental kemi:
”Vi bruger enorm tid på at lære fundamental matematik, og vi lærer eleverne at stave lige efter de begynder at gå, men vi lærer aldrig det helt fundamentale i alt det, der omringer os – nemlig kemien. Det er min store anke.”
Denne anke, og tankerne bag, blev flittigt diskuteret efterfølgende, samtidig med, at vi bevægede os ned i den store fællessal (Kolossalen) og så en kort 360-graders videobid fra vores forløb Mikrosafari – og netop den form for visuel oplevelse, begejstrede Meldal:
”For at få de helt unge elever til at blive begejstret for grundlæggende kemi, skal vi give dem en behagelig oplevelse i form af billeder, video og animation. Fundamental kemi er ikke stregtegninger, som elever lige nu bliver præsenteret for i 7. klasse – det er meget mere end det, og det skal eleverne forstå i en tidlig alder – i en helt anden form. Det, der mangler, er en oplevelsesmæssig indlæring – noget der er behageligt at opleve. Kemi er overalt, men det oplever eleverne ikke i skolen.”
Vi siger tusind tak til Morten Meldal for besøget, og er begejstrede for hans mission om at sætte større fokus på science i hele skolelivet.