NYE FORLØB TIL STX OG HTX

.

TO NYE FORLØB


I løbet af 2023 udgiver vi to nye forløb til ungdomsuddannelserne. Det ene forløb er med omdrejningspunkt i faget biologi B, mens det andet forløb er vores første forløb til elever, der har kemi B. Begge forløb er til stx og htx.


Herunder kan du læse lidt mere om de to forløb, og hvornår vi forventer, de kan tages i brug på de danske ungdomsuddannelser. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du gerne vil have besked, når de nye forløb kan bookes.

BIOLOGIFORLØB OM SLANGEBIDSFORGIFTNING


STX/HTX – kan tages i brug i efteråret 2023

Fag: Biologi B
Varighed: 3 x 90 minutter


Det kommende forløb til biologi B fokuserer på problemstillingen ved den oversete tropesygdom, nemlig slangebidsforgiftning. Det er særligt folk i landdistrikter i den fattige del af verden, som rammes af slangebidsforgiftning, og konsekvenserne er ofte alvorlige, nemlig invaliditet og i værste tilfælde dødsfald.


I forløbet dykker eleverne ned i problematikken omkring korrekt identifikation af den specifikke type slangegift, så den korrekte modgift kan gives til patienten hurtigst muligt. Eleverne kommer til at arbejde undersøgelsesbaseret med en autentisk case fra Brasilien. Her skal de undersøge slangegifts effekt på blod, og analysere hvilke arter der er behov for at udvikle en test til. Samtidig skal de udføre en ELISA-test til at identificere, hvilke proteiner i de respektive slangers gift, der kan bruges til at udvikle en kviktest, der kan detektere hvilken slange, der har bidt en person. 


Eleverne kommer i forløbet til at arbejde inden for kernestoffet infektionsbiologi, proteiner, fysiologi, bioteknologi samt sundhed, sygdom og medicin. 

.
.

KEMIFORLØB OM EKSTRAKTION


STX/HTX – kan tages i brug i efteråret 2023


Fag: Kemi B
Varighed: 4 x 90 minutter


Hvert år bruger virksomheder store mængder vand og energi på kemisk produktion.​ En af de ressourcekrævende kemiske processer er ekstraktion, altså udvinding af et produkt fra en væske eller et fast stof vha. et opløsningsmiddel. I Danmark bruges ekstraktionsprocesser bl.a. til produktion af sukker og øl samt til tilsætningsstoffer som protein, farve og fortykningsmidler.​


Hver gang en kemisk proces optimeres, reduceres industriens samlede forbrug af vand og energi. I forløbet undersøges ekstraktion som et eksempel på en sådan industriel proces. Hvordan kan ekstraktionsprocesser optimeres, så udbytte og kvalitet bevares, men ressourceforbruget reduceres?


I forløbet arbejder eleverne med ekstraktion. Der arbejdes undersøgende med tilrettelæggelse, gennemførelse og vurdering af eksperimentelt arbejde. Resultater fra elevernes ekstraktionsforsøg analyseres og vurderes vha. af spektrofotometriske målinger og koncentrationsberegninger. Ud fra klassens resultater, diskuteres og argumenteres der for strategier for optimering af ekstraktionsprocesser i storskalaprocesser.


Forløbet kombinerer teoretiske og praktiske øvelser med optimering, metodetræning og kobling af kemi i skolen til kemi i virkeligheden.

.

NYHEDSBREV

Vil du have besked med det samme, når vi udgiver nye LIFE Forløb? Eller vil du høre nyt om kommende aktiviteter i LIFE Fonden? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv løbende opdateret direkte i din indbakke.

FORLØB DER ALLEREDE ER UDGIVET:

Mikrosafari

Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Tag på Mikrosafari med dine elever i 1. og 2. klasse i faget natur/teknologi.

12
Lektioner
6
Uger

SOLSTRØM

Robotstøvsugere, el-løbehjul og smartphones. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad der bruger elektricitet i deres hverdag og bygge simple elektriske kredsløb. Eleverne kommer i forløbet også til at undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle i en lampe, og hvornår en solcelle virker bedst.

8
Lektioner
4
Uger

Autopilot

Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?

14
Lektioner
3
Uger

Enzymjagten

Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal eleverne nu på jagt efter nye enzymer!

13
Lektioner
5
Uger

Plastmissionen

I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig!

24
Lektioner
4
Uger

WeGrow

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Prøv dette tværfaglige forløb målrettet 8. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi.

25
Lektioner
5
Uger

Kræftens Gåde

Kræft er en kompleks sygdom. Vi skal blive klogere på mekanismerne bag kræft, og hvordan sygdommen opstår, udvikler og spreder sig. Det skal elever i 8. og 9. klasse undersøge i dette tværfaglige undervisningsforløb.

16
Lektioner
3
Uger

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

25
Lektioner
5
Uger

TasteMaster

Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.

8
Lektioner
4
Uger

EXTRACTORS

Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.

Hjerteblod

Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal du og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.

Fight the Bite

Hvert år bliver 2.7 millioner mennesker forgiftet af slanger. 100.000 af dem dør af det, og for mange flere får det alvorlige konsekvenser. I Fight the Bite skal eleverne undersøge, hvordan antistoffer kan bruges til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.

Vandkamp

Menneskeskabte klimaændringer er en global udfordring. I Danmark er der et behov for at identificere oversvømmelsesrisiko og prioritere klimatilpasningsindsatser. I Vandkamp skal eleverne bruge klimamodeller og feltarbejde til at undersøge behovene for klimatilpasning i deres lokalområde.