NYE FORLØB TIL STX OG HTX
Vi er gået ind i et nyt år, og heldigvis er der masser at se frem til – specielt når det gælder udgivelsen af nye undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne. Læs med her, hvor vi løfter sløret for hele to nye forløb til stx og htx!
TO NYE FORLØB
I løbet af 2023 udgiver vi to nye forløb til ungdomsuddannelserne. Det ene forløb er med omdrejningspunkt i faget biologi B, mens det andet forløb er vores første forløb til elever, der har kemi B. Begge forløb er til stx og htx.
Herunder kan du læse lidt mere om de to forløb, og hvornår vi forventer, de kan tages i brug på de danske ungdomsuddannelser. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du gerne vil have besked, når de nye forløb kan bookes.
BIOLOGIFORLØB OM SLANGEBIDSFORGIFTNING
STX/HTX – kan tages i brug i efteråret 2023
Fag: Biologi B
Varighed: 3 x 90 minutter
Det kommende forløb til biologi B fokuserer på problemstillingen ved den oversete tropesygdom, nemlig slangebidsforgiftning. Det er særligt folk i landdistrikter i den fattige del af verden, som rammes af slangebidsforgiftning, og konsekvenserne er ofte alvorlige, nemlig invaliditet og i værste tilfælde dødsfald.
I forløbet dykker eleverne ned i problematikken omkring korrekt identifikation af den specifikke type slangegift, så den korrekte modgift kan gives til patienten hurtigst muligt. Eleverne kommer til at arbejde undersøgelsesbaseret med en autentisk case fra Brasilien. Her skal de undersøge slangegifts effekt på blod, og analysere hvilke arter der er behov for at udvikle en test til. Samtidig skal de udføre en ELISA-test til at identificere, hvilke proteiner i de respektive slangers gift, der kan bruges til at udvikle en kviktest, der kan detektere hvilken slange, der har bidt en person.
Eleverne kommer i forløbet til at arbejde inden for kernestoffet infektionsbiologi, proteiner, fysiologi, bioteknologi samt sundhed, sygdom og medicin.
KEMIFORLØB OM EKSTRAKTION
STX/HTX – kan tages i brug i efteråret 2023
Fag: Kemi B
Varighed: 4 x 90 minutter
Hvert år bruger virksomheder store mængder vand og energi på kemisk produktion. En af de ressourcekrævende kemiske processer er ekstraktion, altså udvinding af et produkt fra en væske eller et fast stof vha. et opløsningsmiddel. I Danmark bruges ekstraktionsprocesser bl.a. til produktion af sukker og øl samt til tilsætningsstoffer som protein, farve og fortykningsmidler.
Hver gang en kemisk proces optimeres, reduceres industriens samlede forbrug af vand og energi. I forløbet undersøges ekstraktion som et eksempel på en sådan industriel proces. Hvordan kan ekstraktionsprocesser optimeres, så udbytte og kvalitet bevares, men ressourceforbruget reduceres?
I forløbet arbejder eleverne med ekstraktion. Der arbejdes undersøgende med tilrettelæggelse, gennemførelse og vurdering af eksperimentelt arbejde. Resultater fra elevernes ekstraktionsforsøg analyseres og vurderes vha. af spektrofotometriske målinger og koncentrationsberegninger. Ud fra klassens resultater, diskuteres og argumenteres der for strategier for optimering af ekstraktionsprocesser i storskalaprocesser.
Forløbet kombinerer teoretiske og praktiske øvelser med optimering, metodetræning og kobling af kemi i skolen til kemi i virkeligheden.