KEMI I KØKKENET: SOSU-ELEVER EKSPERIMENTERER MED SMAGSSANSEN

.
.
.
.

Snakken forstummer i køkkenet på SOSU-skolen i Nykøbing Falster og bliver erstattet af knasende broccoli. 

”Den her kogte i to minutter med en pH-værdi på otte. Den har en flot farve og god smag, men den er lidt hård,” siger Nuno Goncalves og noterer sin bedømmelse ned. 

Han er 35 år og kom til Danmark fra Portugal i 2015. Sammen med ni andre tosprogede elever på SOSU-skolens Grundforløb Plus har han i de seneste uger arbejdet eksperimenterende med gastrofysik og smagsoplevelser i vores nye undervisningsforløb TasteMaster. 

Eleverne bruger deres egne sanser som måleapparat. De laver fysiske og kemiske målinger af blandt andet pH-værdi, sukkerindhold og proteinindhold i fødevarer. Og i dag er der broccoli og bælgfrugter på menuen. 

HVORDAN FÅR VI FLERE TIL AT OVERHOLDE KOSTRÅDENE? 

’Spis planterigt, variereret og ikke for meget’. En plakat over spisebordet beskriver Fødevarestyrelsens kostråd, som er en central del af TasteMaster-forløbet, hvor eleverne undersøger, hvordan vi gennem naturvidenskab kan sikre, at flere spiser sundt. 

TasteMaster er udviklet til 10. klasser, men kan også bookes af erhvervsskoler eller andre, som finder forløbet relevant. Og det er netop, hvad SOSU-skolen i Nykøbing Falster har gjort. Naturfagsunderviserne Nadja Finne og Dorte Kofoed Hansen står for undervisningen, og de ser en stor gevinst i at bruge TasteMaster på SOSU-uddannelsen. 

”Vores elever skal varetage en funktion, hvor mad er et vigtigt element. Borgerne bestemmer selv, hvad de spiser, men som social- og sundhedshjælper eller -assistent kan du hjælpe dem i den rigtige retning. Særligt hvis du forstår, hvad proteiner, kalorier, kulhydrater og fedt er. Og hvad din borger skal indtage for at få det så godt som muligt,” siger Nadja Finne. 

SJOVT AT FÅ LOV AT LEGE

Halvanden time inden broccolismagningen er køkkenbordet dækket op med kikærtedåser, fermenteringsolie, rå broccoli og citronsaft. 

”Der er masser af kemi i køkkenet,” siger Nadja Finne til eleverne. 

”I dag skal vi undersøge, hvordan vi kan bruge kemien aktivt til at ændre madens smag, udseende og struktur. Og i naturfagslokalet ser vi på, hvad kikærter indeholder,” forklarer hun og deler eleverne op i to hold. 

Nuno Goncalves kommer på køkkenholdet. Han skal koge broccoli i vand med en pH-værdi på fire. Lidt efter lidt tilsætter han syre i form af citronsaft for at sænke pH-værdien. Og efter nogle forsøg viser indikatorpapiret, at han har ramt plet. 

”Jeg kan godt lide, at vi får lov til selv at lege med materialerne og prøve os frem. Det er en anderledes måde at lære på, men det gør, at tingene sidder bedre fast. Det er også rigtigt sjovt at lave vores egne hypoteser og prøve dem af,” siger Nuno Goncalves. 

”Jeg tror for eksempel, at broccolien har fået for meget efter fem minutter, men nu må vi se,” smiler han og hælder broccolibuketterne i vandet. 

.
.
.
.

EN SUND OG KLIMAVENLIG KØDERSTATNING

Mens gryderne koger i køkkenet, er fire elever trukket i forklæder og plastikhandsker i naturfagslokalet. Her undersøger de, om kikærter indeholder protein og stivelse. Kostrådene siger nemlig, at vi skal spise flere bælgfrugter og mindre kød. 

Eleverne fordeler moste kikærter i fire reagensglas. 

”Så tager I en engangspipette og tilsætter 0,5 milliliter kobbersulfat og to milliliter natriumhydroxid. Hvis kikærterne bliver mørke, betyder det, at der er protein i,” forklarer Nadja Finne. 

Blandt de fire koncentrerede elever er 39-årige Theona Matarea. Hun er fra Georgien og har boet i Danmark siden 2010. Ved siden af uddannelsen arbejder hun på et plejehjem, og hun kan sagtens se, hvordan viden om kostråd og gastrofysik kan bruges i jobbet. 

”Mine borgere er ældre mennesker, og flere af dem er syge. Det er vigtigt, at de får det rigtige at spise og nok at drikke. Derfor betyder det meget, at jeg ved, hvad jeg skal være opmærksom på, og hvordan jeg kan hjælpe dem. Samtidig lærer jeg en masse fagord, så jeg bedre kan tale med sygeplejerskerne og køkkenpersonalet,” fortæller hun. 

Massen i reagensglasset er blevet mørklilla, og Theona Matarea konstaterer, at det må betyde, at der er protein i kikærter. 

”Nemlig! Så kikærter er altså både et sundt og klimavenligt alternativ til kød,” siger Nadja Finne. 

VARIERENDE UNDERVISNING - OG VARIERENDE SMAGSOPLEVELSER

Køkkenet bugner af broccoli og bælgfrugter, da eleverne sætter sig til bords. Nu skal der smages og bedømmes. Broccolien er kogt på forskellige kogetider og pH-værdier, og kikærterne fås både fermenterede og ferske. 

Den fermenterede version er mest populær. Og hvad broccolien angår, er der delte meninger. 

”Det er faktisk interessant, hvordan vores smagsoplevelser kan være så forskellige,” bemærker Nuno Goncalves, som tager flere ting med fra undervisningsforløbet. 

”Jeg vidste ikke, at kulhydrater var så vigtige, for at vores system kan fungere. Eller at citronsaft hjælper med at holde grøntsager intakte,” siger han. 

TasteMaster-forløbet er ved at være slut, og Nadja Finne kan gøre status. 

”Det har været enormt inspirerende at arbejde med. Eleverne har været glade for variationen i undervisning, og de har elsket at have fingrene nede i eksperimenterne. Vi kunne sammensætte modulerne frit, så de passede til netop den her klasses forløb, hvilket var en stor fordel. Det er ikke sidste gang, vi booker TasteMaster. Næste gang bliver det til vores elever på Grundforløb 2,” siger hun, inden hun takker eleverne for dagen og for maden. 

”Selv tak. Jeg skal i hvert fald dyrke broccoli i haven næste år,” smiler Theona Matarea. 

LIFE FORLØB PÅ ERHVERVSSKOLER

Vores mission er at styrke børn og unges motivation og interesse for naturvidenskab, og derfor er vores undervisningsforløb målrettet grundskoler og ungdomsuddannelser. 

LIFE Forløb kan også bookes af andre uddannelsesinstitutioner, som finder forløbene relevante. 

”Vores undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne er udviklet ud fra de faglige mål for bestemte fag på ungdomsuddannelser. Vi er enormt glade for, at de også bruges på erhvervsskolerne. Jo flere der får gavn af vores forløb og får øjnene op for naturvidenskabens betydning desto bedre,” siger Ditte Linde Thomsen, projektchef for LIFE Forløb hos LIFE Fonden. 

TasteMaster er målrettet 10. klasser, og vi har udviklet fire forløb målrettet gymnasier: Fight the Bite, Vandkamp, Hjerteblod og Extractors. Find dem her

.

FAKTA OM TASTEMASTER

I TasteMaster undersøger eleverne, hvordan de ved hjælp af madens fysisk-kemiske egenskaber samt gastrofysikkens metoder, kan skabe lyst til at efterleve kostrådene. Eleverne skal arbejde praktisk og eksperimenterende med deres sanser som måleredskab, og underbygge dem med målinger af pH, sukkerindhold samt kemisk analyse af stivelses- og proteinindhold.

TasteMaster strækker sig over 8-12 lektioner eller cirka 4-6 uger afhængig af det ugentlige timeantal. Forløbet er udviklet i samarbejde med forskere fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD).