ÅBNINGSFEST I NYT NORDJYSK LABORATORIUM

.
.
.
.
.
.

Mandag den 21. oktober ankom 7.V fra Gl. Hasseris Skole som de første elever nogensinde til undervisning i det helt nye LIFE Lab Nordjylland i Aalborg. Her skulle de arbejde med plastsortering og bæredygtig plast i det naturfaglige forløb Plastmissionen - ét af i alt fire undervisningsforløb, som vi tilbyder i laboratoriet. Vores nordjyske undervisningsteam havde glædet sig enormt til den store dag, som teamleder for underviserne, Lene Møller Vestergaard, satte et par ord på:  

 

”Vi har glædet os, og nu kan vi endelig byde alle de skønne nordjyske skoleelever velkommen i laboratoriet. Mange af de lokale skoleklasser har allerede eksperimenteret med virkelighedsnære problemstillinger i vores undervisningsforløb, og nu får endnu flere muligheden. Endda i et topavanceret laboratorium, hvor de virkelig kan fordybe sig i naturvidenskab og teknologi og arbejde med udstyr, som de normalt ikke har adgang til på skolen.” 

 

LIFE Lab Nordjylland skal især være et inspirerende undervisningssted for elever, og derfor var det to elever fra 7.V, Mads Thomsen og Laurits Hejlesen Kornerup, der stod for at klippe den røde snor til selve undervisningslaboratoriet Hammer. Laboratoriet er opkaldt efter den danske zoolog Marie Hammer og dekoreret med mosmider og Pangæa-verdenskortet. Inde i laboratoriet blev eleverne hurtigt optaget af eksperimenterne i forløbet.  

 

“Det har været sjovt at have undervisning her. Det bedste var at smelte forskellige plasttyper og se, hvilke der kunne smelte sammen, og hvilke der ikke kunne. Vi har også lært, hvad forskellige plasttyper hedder, og hvordan de sorteres, og om lidt skal jeg lave en nøglering af kapsler, som jeg har med hjemmefra”, fortæller Laurits kort før frokostpausen. 

Laurits og resten af 7.V er blot den første klasse ud af ca. 160 skoleklasser, der årligt vil besøge laboratoriet, hvilket svarer til omkring 3.500 elever. Klasserne vil komme fra skoler i det meste af Nordjylland, og selve undervisningen vil primært finde sted indendørs i undervisningslaboratoriet, mens eleverne vil benytte boldbanen og øvrige udendørsområder i pauserne.  


Oplev de første elevers undervisning lige her i et videosammendrag fra dagen:

HOV!

Vi kan ikke vise dig det indlejrede indhold, da du ikke har accepteret cookies fra trejdepart.

Venligst accepter marketing-cookies for at se denne video.

TIL GLÆDE FOR UCN’S LÆRERSTUDERENDE 

Knap havde glæden lagt sig over at se de første elever træde ind i de nyopførte lokaler førend hele det nordjyske undervisningsteam skulle forberede sig på endnu et indtog af spændte mennesker – dagen efter, tirsdag den 22. oktober, afholdt vi nemlig den officielle indvielse af laboratoriet. Her inviterede vi samarbejdspartnere til taler, træplantning og spændende eksperimenter fra undervisningsforløbene. Blandt de indbudte til indvielsen var rektor for UCN, Kristina Kristoffersen, der havde følgende at sige til de fremmødte:  

 

Der er ingen tvivl om, at undervisningslaboratoriet vil skabe et stærkere fagligt og didaktisk miljø for naturfagsundervisning her på UCN. Det er en unik mulighed for vores studerende, selvfølgelig især i Aalborg hvor laboratoriet er placeret at få adgang til de nyeste teknologier i et moderne laboratorie. Vi glæder os til det fortsatte samarbejde med LIFE Fonden og til at få besøg af nysgerrige elever i alle aldre fra hele regionen.” 

 

ET TÆT SAMARBEJDE MED AALBORG KOMMUNE 

Ud over skoleelever og lærerstuderende får lokale naturfagslærere som en del af partnerskabet med Aalborg Kommune også mulighed for at besøge LIFE Lab Nordjylland, hvor de kan deltage i workshops og faglige arrangementer med henblik på at styrke deres undervisning og gøre den mere undersøgelsesbaseret. Generelt set er opførslen af det nye laboratorium en positiv nyhed for både børn og unge, sagde Morten Thiessen, rådmand for Børn & Unge i Aalborg Kommune, der var næste levende billede på talerstolen til indvielsen:  

 

Laboratoriet giver nye spændende muligheder både for UCN og kommunens skoler, som får nogle helt fantastiske rammer at dyrke STEM-fag i. Hvis vi skal løse de mange kriser, som vi mennesker har skabt for os selv, er det vigtigt, at de næste generationer har en forståelse for naturvidenskab, og den forståelse kan et ”science-tempel” som det nye laboratorium kan være med til at sikre. Jeg håber, at det kan styrke vores lokale børn og unges interesse for naturvidenskab og teknologi og måske give dem lyst til at uddanne sig inden for området.” 

 

NATURVIDENSKAB KENDER INGEN ALDER 

Efter de gode taler var det tid til at plante tre nordjyske æbletræer og lade en gruppe elever fyre raketter af udendørs, hvilket markerede den officielle indvielse af det nye undervisningslab. Til sidst blev gæsterne inviteret ind i selve undervisningslaboratoriet Hammer, hvor de kunne prøve nogle eksperimenter fra de forskellige forløb, som eleverne kommer til at arbejde med fremadrettet.

 

Der var både gode spørgsmål og begejstring at spore hos de voksne gæster, der nysgerrigt dykkede ned i forløbene for at afprøve dem – præcis som de første elever gjorde dagen forinden.  

.
.
.
.
.
.
.
.
.

SÅDAN KAN DU BESØGE LIFE LAB NORDJYLLAND

Du kan som naturfagslærer allerede nu gå ind og booke et besøg i det regionale laboratorium, når du samtidig booker et af de fire undervisningsforløb: Enzymjagten, WeGrow, Plastmission og Turbovækst. Du skal blot klikke ind på dit ønskede forløb, og derefter klikke på den lyseblå book-knap. Find forløbene her.

FAKTA OM LIFE LABS

LIFE Fonden har nu etableret undervisningslaboratorier i Aarhus, Aalborg, Kgs. Lyngby og Odense, og til januar åbner LIFE Lab Sjælland i Vordingborg. I laboratorierne arbejder eleverne eksperimenterende og undersøgelsesbaseret med naturvidenskab og teknologi, som afslutning på undervisningsforløb fra LIFE Fonden. Undervisningslaboratorierne er udstyret med avanceret laboratorieudstyr, som ikke normalt er til rådighed på skoler.