AUTOPILOT FRA EN LÆRERS SYNSVINKEL

.
.
.
.
.

Hvad synes du om Autopilot?

Vi arbejder altid tæt sammen med naturfagslærere og elever, når vi udvikler nye LIFE Forløb. Det var ikke anderledes med Autopilot, hvor vi løbende afprøvede idéer og undervisningsaktiviteter. Her var vi blandt andet ude og teste hele forløbet på Uglegårdsskolen i Solrød. Vi fangede deres naturfagslærer Cilla Marie Christiansen, lige efter hendes 5. klasse havde afsluttet testforløbet. Vi spurgte som det første til hendes overordnede tanker om forløbet. Klik på videoen for at se hendes svar.

Udfordringerne

I Autopilot skal eleverne lære om kodning og sensorer med afsæt i selvkørende biler som teknologi. Når du booker forløbet, får du tilsendt et LIFE Kit med blandt andet 15 robotter, som eleverne skal lære at kode. Forløbet er bygget op omkring en fiktiv by, Blokby, som eleverne besøger vha. AR (Augmented Reality) gennem en app, vi har udviklet specifikt til forløbet. Derudover er der skrevet en lærervejledning til forløbet, der klæder dig godt på til undervisningen. Der er med andre ord gjort meget ud af give eleverne en autentisk oplevelse af problemstillingen i Autopilot og give dig som naturfagslærer en hjælpende hånd i undervisningen. Normalt kan det være svært at inddrage den slags teknologi i naturfagsundervisningen for grundskolerne. Hør Cilla forklare hvorfor.

Elevernes motivation

Eleverne skal selv på banen i Autopilot og arbejde med redskaber, som de selv er vant til at bruge i deres hverdag - blandt andet skal de optage videoer og dele dem med hinanden i klassen. Teknologi er en forankret del af elevernes hverdag, og dét er blandt andet en stor motivationsfaktor for eleverne, når de skal arbejde med teknologi i undervisningen, ifølge Cilla.

Teknologiforståelse i grundskolen

Den gennemgående teknologi i Autopilot er sensorteknologi. Hvad er en sensor, og hvordan koder vi biler til at bruge sensorer og handle hensigtsmæssigt i trafikken? Hvilke overvejelser bør vi have inden teknologi, der agerer på egen hånd, bliver sluppet fri i vores gader? Disse spørgsmål skal eleverne tage stilling til i forløbet. Det kræver dog, at eleverne udvikler en bedre teknologiforståelse - et område som Cilla mener, skal være et større fokusområde i grundskolen.

.

SÅDAN KOMMER DU I GANG MED AUTOPILOT

Autopilot er gratis for alle grundskoler og består af et LIFE Kit med materialer til at gennemføre forløbets øvelser. LIFE Kittet booker du her på siden, og vi leverer og afhenter det igen på din skole. Du begynder booking af dit LIFE Kit ved at klikke på linket herunder. Du kan som naturfagslærer orientere dig om forløbet i vores lærervejledning på MYLIFE.dk.

Læs mere og book her