OFFICIELT: LIFE LAB SYDDANMARK ER HERMED INDVIET

.
.

Welcome to LIFE. Where science is like magic [but real]” 

 

Du møder dette citat på muren ved indgangen til LIFE Lab Syddanmark. Og i dag er en ekstra magisk dag for de knap 50 fremmødte til den officielle indvielse af LIFE Lab Syddanmark – det første af i alt fire planlagte regionale undervisningslaboratorier.


Indvielsen af LIFE Lab Syddanmark er en markering af en milepæl i LIFE Fondens historie. Efter 14 måneders byggeri står det regionale laboratorium i Odense klar til at modtage elever fra Fyn og resten af Syddanmark. Selve bygningen rummer et højteknologisk laboratorium, hvor elever fra grundskolen arbejder eksperimenterende med undervisningsforløb fra LIFE Fonden.  

 

LIFE Lab Syddanmark er placeret på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskoles grund på Niels Bohrs Allé. Sammen med UCL har vi inviteret lokale og nationale samarbejdspartnere og interessenter, der har medvirket til at gøre LIFE Lab Syddanmark muligt. Herunder selvfølgelig Novo Nordisk Fonden, hvis bevilling tilbage i 2018 har muliggjort, at vi står her i dag.  

.
.
.
.

LANGSIGTET INITIATIV 

Da klokken slår 13:00 summer huset af begejstring fra de fremmødte. Vores direktør Stefan Hermann byder velkommen:  

 

“Vi glæder os til at fortsætte det gode og tætte samarbejde med UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Odense Kommune. Det er væsentligt for, at vi i LIFE Fonden kan være det langsigtede initiativ for alle børn og unge i hele Danmark, som vi er sat i verden for at være. Vi håber, at LIFE Lab Syddanmark bliver et lokalt samlingssted for inspirerende naturfagsundervisning, der fremmer den naturvidenskabelige og teknologiske almendannelse blandt børn og unge.” 

 

Herefter giver Stefan ordet videre til Jens Mejer, rektor for UCL, der også gerne vil sige et par ord om LIFE Lab Syddanmark: 

 

“Vi er begejstrede for, at få besøg af en masse skoleklasser, nu hvor LIFE Lab Syddanmark slår dørene op på vores campus på Niels Bohrs Allé. Det giver liv, og det giver rigtig god mening, når nu vi uddanner både lærere og pædagoger her. Jeg er sikker på, vi kan få et gensidigt frugtbart samarbejde mellem vores uddannelser og undervisningen i LIFE Lab Syddanmark.” 

 

Afslutningsvis bliver Susanne Crawley, Rådkvinde for Børn og Unge i Odense Kommune, inviteret op på scenen. Her har hun følgende budskab: 

 

Det er mit håb, at LIFE Lab Syddanmark bliver et sted, hvor de næste generationer af børn og unge i Odense bliver naturvidenskabeligt dannede. Hvor vi inspirerer dem til at bruge deres nysgerrighed med omtanke – og gør dem klogere på, hvordan de kan leve gode liv som mennesker og samtidig tage vare på den planet, der er vores fælles forudsætning og ansvar.” 

 

Med disse afsluttende ord fra Susanne Crawley går teamleder for vores undervisningsteam i Region Syddanmark, Esben Eriksen, på scenen for officielt at erklære LIFE Lab Syddanmark for indviet. 

.
.
.
.

FYNSKE ÆBLER OG EN SVENSK AFSTIKKER 

Det er næsten blevet en tradition, at vi planter træer i forbindelse med etableringen af vores laboratorier. Derfor bliver gæsterne bedt om at finde overtøjet frem igen – nu skal vi plante æbletræer foran laboratoriet. Og det er ikke hvilke som helst æbletræer, men æbletræer af de fynske sorter Ingrid Marie, Filippa og en enkelt krydsning af disse to kaldet Aroma (som godt nok er skabt i Malmø, men med meget fynske aner).  

 

ENZYMER, PLAST ELLER SOJAPLANTER? 

Da den mere officielle del af indvielsen er veloverstået, er det blevet tid til at gæsterne afprøver nogle af de praksisorienterede og undersøgelsesbaserede undervisningsforløb, som vi tilbyder i laboratoriet. Nu er spørgsmålet bare, om gæsterne helst vil starte med at studere svampe, sortere plast eller undersøge sojaplanter? Hver aktivitet repræsenterer et LIFE Forløb. Svampeøvelsen er fra undervisningsforløbet Enzymjagten, målrettet 6. klasser, hvor svampes strukturer og enzymer er omdrejningspunktet. Sortering af plast er fra Plastmissionen, målrettet 7. klasser, hvor genanvendelse af plast er i fokus. Og slutteligt er undersøgelsen af mikrober og sojaplanter taget fra WeGrow, målrettet 8. klasser, hvor elever skal beskæftige sig med bæredygtig dyrkning af afgrøder.

Det nye undervisningsteam fra Syddanmark styrer slagets gang med de interesserede gæster. Der er både gode spørgsmål og begejstring at spore hos gæsterne, der nysgerrigt dykker ned i forløbene for at afprøve dem. Og det er heldigvis præcis den samme reaktion, vi indtil videre har fået fra de elever, der allerede har haft deres første undervisningsgang i LIFE Lab Syddanmark.  

.
.
.
.
.
.

DE REGIONALE LIFE LABS 

I løbet af de næste to år, vil vi etablere og indvie yderligere tre regionale undervisningslaboratorier i Danmark. Foruden LIFE Campus i Lyngby og det nyindviede LIFE Lab Syddanmark i Odense opfører vi laboratorier i Aarhus, Aalborg og Vordingborg. I laboratorierne kan skoleelever fra grundskolen eksperimentere med LIFE Forløb og arbejde undersøgelsesbaseret med de samme metoder og højteknologiske udstyr som forskere i internationale virksomheder – samtidig med, at de kan benyttes som læringslaboratorium for lærerstuderende på de danske professionshøjskoler.  

 

Lige nu tilbyder vi fire forskellige labforløb: Enzymjagten Lab (6. klasse), Plastmissionen Lab (7. klasse), WeGrow Lab (8. klasse) og Turbovækst Lab (9. klasse). Undervisningen i vores LIFE Labs varer fem timer og varetages af LIFE-undervisere i samarbejde med klassens naturfagslærer. Forinden et besøg i LIFE Labs er det et krav, at klassen har arbejdet med og gennemført et af de fire forudgående forløb med et LIFE Kit på skolen. 

  

SÅDAN KAN DU BESØGE DET NYE LABORATORIUM  

Du kan som naturfagslærer allerede nu gå ind og booke et besøg i det regionale laboratorium, når du samtidig booker et af de ovenstående fire undervisningsforløb. Du skal blot klikke ind på dit ønskede forløb, og derefter klikke på den lyseblå book-knap. Find forløbene her