NU BEGYNDER LAB-UNDERVISNINGEN I MIDTJYLLAND

.
.
.
.
.

På Sjællandsgade i hjertet af Herning ligger Herningsholmskolen. Parkeringspladsen foran skolen er normalt forbeholdt almindelige personbiler, men i mandags gjorde skolen en undtagelse – der var reserveret plads til en lastbil med et 65 kvm stort laboratorium på anhængeren.

 

Klokken er næsten otte og underviserne fra LIFE Fonden, Jesper Bjerregaard Nørtoft Bojesen og Kasper Kjærgaard Hansen, er i gang med de sidste forberedelser inden de kan byde 21 morgenfriske elever fra 6.B velkommen i LIFE Mobil Lab.

 

”Vi glæder os rigtig meget til at se eleverne træde ind i LIFE Mobil Lab første gang. Vi har været i oplæring siden starten af august, så nu bliver det fedt endelig at tage imod en skoleklasse på egen hånd”, siger Kasper.

 

MIKROSKOPERNE ER ET HIT

De første elever fra 6.B ankommer kort tid efter, og dagens undervisning kan begynde. De næste 5 timer kredser undervisningen sig om LIFE Forløbet Enzymjagten. Undervisningen i det mobile laboratorium strækker sig over det meste af en skoledag og er en overbygning til de seneste fem uger, hvor 6.B har lært om enzymer, cellulase, cellulose og været på svampejagt. Nu gælder det om at bygge oven på elevernes viden og se nærmere på, hvorfor enzymer fra svampe bruges i vaskemiddel. Allerede efter de første to timers undervisning er der begejstring at spore hos eleverne – specielt hos Mynthe, der elsker at bruge mikroskoperne:  

 

Jeg kan godt lide at arbejde med mikroskoperne og se svampene helt tæt på – man kan nemlig se en masse, som man slet ikke får øje på ved bare at kigge på dem normalt,” fortæller Mynthe.

 

Hendes klassekammerat Gabriella er enig og supplerer: ”Vi har ikke mikroskoper på vores skole, så det er spændende at prøve at undersøge på en helt ny måde.

.
.
.
.

JAGTEN PÅ SVAR

LIFE Forløb er udviklet med udgangspunkt i det princip, at elever lærer naturvidenskab gennem en aktivt undersøgende tilgang – også kaldet undersøgelsesbaseret undervisning. Derfor er det også et centralt punkt i dagens undervisning i Enzymjagten, at eleverne selv skal designe og udføre eksperimenter. De skal blandt andet undersøge, hvordan de bedst kan rengøre forskellige materialer ved brug af rengøringsmidler med og uden enzymer. Hvor meget vaskemiddel skal der til? Hvor længe skal materialerne vaskes? Gør enzymer rent faktisk en forskel?


Klassens naturfagslærer, Anna Kjær Christiansen, kan mærke, at netop de mange åbne spørgsmål har en positiv effekt på hendes elever:

 

Eleverne har lyst til at få svar på deres mange spørgsmål. Jeg kan mærke, at de har let ved at holde sig beskæftiget, når de skal jagte svar på spørgsmål og har mulighed for at bruge deres hænder. Der er også en klar rød tråd i forløbet. De elever der måske var lidt usikre på enzymer efter vores undervisning i klassen, kan få det hele repeteret nu her i labforløbet og dermed huske det bedre,” fortæller Anna begejstret.

.
.
.
.

VASKEØVELSE I DET FRI

Dagens undervisning nærmer sig sin afslutning. Eleverne skal som noget af det sidste undersøge en masse variabler ved vask af materialer med og uden enzymer. Vi fanger vores underviser Jesper ude foran det mobile laboratorium, hvor han gør status på dagen og oplevelsen med de midtjyske elever:

 

Det har været en fornøjelse at se elevernes engagement – og så er de opfindsomme. Lige nu er de fx i gang med at gøre vaskeøvelsen til en aktiv leg udenfor. Det viser i hvert fald mig, at de har haft en god oplevelse med vores besøg i dag.

 

Besøget på Herningsholmskolen var blot det første af mange besøg rundt på midtjyske skoler i det kommende skoleår. Du kan som naturfagslærer booke et besøg af LIFE Mobil Lab på LIFE.dk – det gælder for alle regioner i Danmark. Lige nu har fire af vores undervisningsforløb en overbygning med undervisning i laboratorium. Det drejer sig om Enzymjagten for 6. klasser, Plastmissionen for 7. klasser, WeGrow for 8. klasser og Turbovækst for 9. klasser. Du finder alle vores undervisningsforløb lige her.

.

FAKTA OM LIFE MOBIL LAB

LIFE Mobil Lab er 65 kvm store lastbiler indrettet som undervisningslaboratorier. Laboratorierne er bemandede med undervisere fra LIFE Fonden. De gennemfører undervisningen i samarbejde med klassens lærer på skolen.

Laboratorierne rummer blandt andet stereolupper og mikroskoper, der også anvendes i virksomheder og på universiteter.

Med det nye LIFE Mobil Lab i Region Midtjylland råder LIFE Fonden over fire mobile laboratorier.