FRA NU AF KOMMER DINE LIFE KITS FRA HORSENS

Henover efteråret har vi haft travlt med at flytte ind i vores helt nye lagerhal hos DKI i Horsens. Det er nemlig DKI, der fremover skal varetage pakning og afsending af vores kasser med undervisningsmaterialer (LIFE Kits) til skoler og ungdomsuddannelser i hele Danmark. For dig som naturfagslærer betyder aftalen med DKI, at du nu kan foretage hele den samlede booking af et LIFE Forløb direkte fra LIFE.dk. 

DKI har hovedsæde i Horsens og har over 135.000 kvm. lagerhal, hvorfra de dagligt sender tusindvis af varer rundt i hele Europa - og nu altså også de blå LIFE Kits med naturvidenskabeligt materiale.  


NYSGERRIGHED PÅ LAGERET

Hos DKI er der fem lagermedarbejdere, der arbejder fuldtid med at pakke LIFE Kits og gøre dem klar til afsending. En af lagermedarbejderne er Maria Guldahl, der har arbejdet med at pakke LIFE Kits i et par måneder:  

"Det er bestemt noget nyt og anderledes! Det er ikke noget, jeg er vant til at pakke, og det er spændende at se, hvad de forskellige materialer skal bruges til ude på skolerne. Der er sket meget, siden jeg selv gik i skole - og det må være fedt for eleverne at kunne få sådan nogle materialer ud, som dem i et LIFE Kit." 

Også Torben Stobberup, der er afdelingschef hos DKI, er begejstret for det nye samarbejde mellem LIFE og hans afdeling:  

"I DKI er vi specielt glade for LIFE, fordi de løfter en vigtig samfundsopgave ved allerede fra barnsben at motivere børn og unge til at lære mere om naturvidenskab - og det er vi stolte over at kunne bidrage en smule til."

LIFE KITTETS REJSE

Lige nu bliver alle materialerne til et LIFE Kit håndplukket og lagt ned i kasserne individuelt. Det tæller alt fra petriskåle til nedkølede vævsprøver. Herefter bliver LIFE Kits pakket ind i plastik og sat klar til afsending. Se hele LIFE Kittets rejse her i vores video fra DKI.  

I øjeblikket sender vi LIFE Kits ud næsten hver dag, og der kommer kun flere ordrer ind, når vi snart udgiver endnu et undervisningsforløb - nemlig Mikrosafari til 1. og 2. klasse i grundskolen. Læs mere om forløbet her


VIL DU BOOKE ET LIFE KIT?

Nu hvor du har læst om vores nye lager og distribution hos DKI, har du måske selv fået lyst til at få tilsendt et LIFE Kit? Det kan vi nemt og hurtigt hjælpe med - find dit ønskede undervisningsforløb herunder og start din bookingproces.  



UNDERVISNINGSFORLØB

Mikrosafari

Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Tag på Mikrosafari med dine elever i 1. og 2. klasse i faget natur/teknologi.

12
Lektioner
6
Uger

SOLSTRØM

Robotstøvsugere, el-løbehjul og smartphones. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad der bruger elektricitet i deres hverdag og bygge simple elektriske kredsløb. Eleverne kommer i forløbet også til at undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle i en lampe, og hvornår en solcelle virker bedst.

8
Lektioner
4
Uger

Autopilot

Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?

14
Lektioner
3
Uger

Enzymjagten

Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal eleverne nu på jagt efter nye enzymer!

13
Lektioner
5
Uger

Plastmissionen

I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig!

24
Lektioner
4
Uger

WeGrow

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Prøv dette tværfaglige forløb målrettet 8. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi.

25
Lektioner
5
Uger

Kræftens Gåde

Kræft er en kompleks sygdom. Vi skal blive klogere på mekanismerne bag kræft, og hvordan sygdommen opstår, udvikler og spreder sig. Det skal elever i 8. og 9. klasse undersøge i dette tværfaglige undervisningsforløb.

16
Lektioner
3
Uger

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

25
Lektioner
5
Uger

TasteMaster

Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.

8
Lektioner
4
Uger

EXTRACTORS

Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.

Hjerteblod

Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal du og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.

Fight the Bite

Hvert år bliver 2.7 millioner mennesker forgiftet af slanger. 100.000 af dem dør af det, og for mange flere får det alvorlige konsekvenser. I Fight the Bite skal eleverne undersøge, hvordan antistoffer kan bruges til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.

Vandkamp

Menneskeskabte klimaændringer er en global udfordring. I Danmark er der et behov for at identificere oversvømmelsesrisiko og prioritere klimatilpasningsindsatser. I Vandkamp skal eleverne bruge klimamodeller og feltarbejde til at undersøge behovene for klimatilpasning i deres lokalområde.