NYE FORLØB TIL NYE KLASSETRIN

.

FIRE NYE FORLØB

Det næste halve års tid skal du holde godt øje med vores hjemmeside og nyhedsbrev. Der er fire nye forløb på vej til dig og din klasse, hvoraf tre af dem er til helt nye klassetrin: 3. klasse, 5. klasse og 10. klasse. De nye LIFE Forløb kredser om emner som gastro science, teknologiforståelse, solenergi og genanvendeligt plastaffald.

Nedenfor giver vi dig et oprids af de kommende undervisningsforløb, så du allerede nu kan planlægge, om de er noget for dig og din klasse. Vi lægger ud med det LIFE Forløb, der allerede udgives til december i år: Autopilot.

AUTOPILOT

5. klasse – udgives i december 2022

Fag: Natur-Teknologi og Matematik med teknologiforståelse som omdrejningspunkt.


I fremtiden vil et øget befolkningstal i byerne sætte et pres på transportsystemerne, og det kan have konsekvenser i form af forringet trafiksikkerhed og kødannelser. Teknologiske løsninger som selvkørende transportmidler kan være én af løsningsmulighederne, men det kræver, at teknologien bruges med omtanke.

I Autopilot skal eleverne arbejde med ovenstående samfundsudfordring, med udgangspunkt i den virtuelle by, Blokby. Her skal eleverne hjælpe borgmesteren i Blokby med at undersøge, hvordan selvkørende biler virker, så de kan berolige de borgere i byen, der er bekymrede for den nye teknologi.

Elevernes undersøgelser varierer fra fysiske undersøgelser i klasselokalet, hvor de bl.a. skal arbejde med alt fra sensorer og kodning af robotter til digitale undersøgelser i LIFE Autopilot-appen, som ved hjælp af AR teknologi viser Blokby i klasselokalet. Al viden forankres i et elevhæfte og i videoer, som eleverne selv laver gennem appen.

Husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev – så får du besked direkte i indbakken, når du kan booke forløbet her på LIFE.dk.

SOLENERGI

3. klasse – udgives efter sommerferien 2023

Dette forløb for 3. klasse fokuserer på den grønne omstilling fra fossile brændstoffer til vedvarende energikilder. Solenergi er en af de energiformer, der spås en stor rolle i den proces. En central udfordring med solenergi er pladskrav, der enten optager landbrugsjord eller er vanskeligt tilgængelig i byområder. Derudover er konventionelle solceller energikrævende at producere og vanskelige at bortskaffe forsvarligt.

Eleverne skal arbejde med organiske solceller, som er en ny teknologi, hvor organiske molekyler kan printes på et tyndt, fleksibelt plastmateriale. Dette åbner op for nye, kreative måder at indbygge solceller i f.eks. bygninger. Der er fokus på grundlæggende el-lære, udarbejdelse af skitser og arbejdstegninger, samt udvikling og forbedring af prototyper af bygninger, der inkorporerer organiske solceller.

Forløbet bliver udviklet i samarbejde med SDU CAPE - Centre for Advanced Photovoltaics and Thin-film Energy Devices.

GASTRO SCIENCE

10. klasse – udgives efter sommerferien 2023

Hvilken betydning har smag? Hvorfor til- og fravælger vi bestemte fødevarer? Det skal elever i 10. klasse undersøge i dette nye gastro science forløb, der handler om smag, kostråd og fødevarer.

Eleverne kommer til at tage udgangspunkt i deres egne smagspræferencer. De skal blandt andet undersøge, hvordan de ved hjælp af gastrofysik og gastrokemi kan ændre smagen i bestemte fødevarer, så flere vælger at spise disse.

Forløbets samarbejdsvirksomhed er KU Food (Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet), der bidrager med nyeste viden inden for smag samt gastrofysik og gastrokemi.

Forløbet bliver udviklet til alle 10. klasser. Vi arbejder derfor tæt sammen med både elever og lærere fra 10. klasser på folkeskoler, privatskoler, erhvervsskoler og efterskoler.

PLASTMISSIONEN LABFORLØB

7. klasse – udgives fra august 2023


I Plastmissionen Kit til 7. klasse har eleverne undersøgt, hvordan de kan producere plast mere bæredygtigt. En af løsningerne er at bruge alt det plastaffald, vi hver dag smider ud, til at producere ny plast. Hvis vi gør det, kan vi nemlig erstatte brugen af olie og planter til at producere plast med. Det lyder smart, men det er langt fra alt plastaffald, der genanvendes i dag.

I dette nye labforløb til Plastmissionen skal eleverne undersøge, hvilke udfordringer der er ved at genanvende plastaffald. Plast er nemlig ikke bare plast. Der findes mange forskellige typer, og man kan ikke blot blande dem. Men der er også mange muligheder og løsninger, så vi i fremtiden kan genanvende meget mere plast, der har en lige så god kvalitet, som den plast vi bruger i dag.

Dette labforløb bliver et afsluttende tilvalg til det kitforløb, som du allerede kan booke til din 7. klasse i dag. Læs mere om forløbet lige her: https://life.dk/undervisningsforlob/plastmissionen

.

NYHEDSBREV

Vil du have besked med det samme, når vi udgiver nye LIFE Forløb? Eller vil du høre nyt om kommende aktiviteter i LIFE Fonden? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv løbende opdateret direkte i din indbakke.

FORLØB DER ALLEREDE ER UDGIVET:

Mikrosafari

Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Tag på Mikrosafari med dine elever i 1. og 2. klasse i faget natur/teknologi.

12
Lektioner
6
Uger

SOLSTRØM

Robotstøvsugere, el-løbehjul og smartphones. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad der bruger elektricitet i deres hverdag og bygge simple elektriske kredsløb. Eleverne kommer i forløbet også til at undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle i en lampe, og hvornår en solcelle virker bedst.

8
Lektioner
4
Uger

Autopilot

Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? I Autopilot skal eleverne undersøge teknologien bag selvkørende biler. Hvad er en sensor? Hvordan koder man en robot til at køre selv? Og hvilke overvejelser skal vi gøre os, før vi slipper selvkørende teknologi fri i vores gader?

14
Lektioner
3
Uger

Enzymjagten

Enzymer findes i din krop og i naturen, og mange virksomheder arbejder på at finde nye enzymer, som de kan bruge i deres produkter. Enzymerne kan nemlig gøre produkterne billigere og mere miljøvenlige at lave. Ligesom virksomhederne, skal eleverne nu på jagt efter nye enzymer!

13
Lektioner
5
Uger

Plastmissionen

I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig!

24
Lektioner
4
Uger

WeGrow

Hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe os med at producere mad nok til verdens voksende befolkning? Prøv dette tværfaglige forløb målrettet 8. klasse i biologi, fysik/kemi og geografi.

25
Lektioner
5
Uger

Kræftens Gåde

Kræft er en kompleks sygdom. Vi skal blive klogere på mekanismerne bag kræft, og hvordan sygdommen opstår, udvikler og spreder sig. Det skal elever i 8. og 9. klasse undersøge i dette tværfaglige undervisningsforløb.

16
Lektioner
3
Uger

Turbovækst

Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.

25
Lektioner
5
Uger

TasteMaster

Hvordan kan vi få flere til at spise sundt og efterleve kostrådene? Noget af svaret kan måske findes i gastrofysikkens verden. I TasteMaster skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand.

8
Lektioner
4
Uger

EXTRACTORS

Forestil dig en verden uden farve, duft og tekstur. Fødevarer og kosmetik ville se helt anderledes ud, hvis vi ikke havde tilsætningsstoffer, der udvindes ved ekstraktion. Men ekstraktion er en ressourcekrævende proces. I Extractors undersøger eleverne, hvordan de kan anvende deres egen viden fra laboratoriet til at optimere ressourceforbruget i den kemiske industri.

Hjerteblod

Bevæger du dig nok? I Hjerteblod skal du opleve på egen krop, hvordan du måler og undersøger fysisk sundhedstilstand. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal du og dine klassekammerater igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle jeres faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed.

Fight the Bite

Hvert år bliver 2.7 millioner mennesker forgiftet af slanger. 100.000 af dem dør af det, og for mange flere får det alvorlige konsekvenser. I Fight the Bite skal eleverne undersøge, hvordan antistoffer kan bruges til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.

Vandkamp

Menneskeskabte klimaændringer er en global udfordring. I Danmark er der et behov for at identificere oversvømmelsesrisiko og prioritere klimatilpasningsindsatser. I Vandkamp skal eleverne bruge klimamodeller og feltarbejde til at undersøge behovene for klimatilpasning i deres lokalområde.